De 16e vertrekken we uit Banjul, we
varen op de motor naar buiten en komen wel 100 grote piroques tegen
die op zee gaan vissen. Karakteristiek, met de bont beschilderde
zijkanten, laag op het water, de bemanning enthousiast zwaaiend en op
de achtersteven staand de stuurman. Zoals we er zovelen gezien hebben
de afgelopen weken. Een mooi afscheid van Afrika. De Piroques hebben
geen reddingsmiddelen en kustwacht is er niet als er iets mis gaat.
Daarom blijven ze op zee altijd bij elkaar in de buurt, hun zekerheid
dichtbij. Gelukkig voor ons vissen ze vandaag in het zuidwesten en
wij varen naar het noordwesten. We zien dan ook de hele weg geen
vissende piroque of net meer.
 |
Tara, als enige in de haven van Praia, Santiago |
450 mijl, 3 etmalen naar de Kaap
Verden. In onze studeerkamer in Rotterdam leek het nog zo'n aardig
traject. Halve wind op de Noord-Oost passaat, lekker knikje in de
schoot en gaan! In eerste instantie varen we op Sal, de oostelijkste
van de bovenwindse eilanden. Maar na een dag blijkt dat het hele stuk
scherp aan de wind is, erg oncomfortabel op de toch weer forse
golven. De wind is namelijk veel Noordelijker dan wij gedacht hadden.
We verleggen de koers naar Santiago, een van de zuidwestelijke
eilanden, waar ook de hoofdstad Praia op ligt. De koers is nu iets
ruimer, dat vaart veel beter. Gelukkig want ik ben de hele reis ziek.
De tweede dag is het ergst met overgeven en goed beroerd. Roel is
ook niet helemaal fit, maar kan wel alles doen en eten. Ik slaap, eet
Maria biscuit en draai mijn wachten. Met het verleggen van de koers
nemen we wel een voorschotje op het volgende traject. Van Santiago
naar Sao Vicente is nu zeker scherp aan de wind, maar het kan ons
even niets schelen. Eerst maar eens aankomen op de Kaap Verden. Tara
en Sara hebben het prima naar hun zin samen en geruisloos en vrijwel
zonder aanpassingen zeilen ze uur na uur. We hebben een top etmaal
van 160 mijl erbij, dus we schieten lekker op.
 |
Poster in Ciudade Velha |
Aangekomen in Paria wachten ons de
formaliteiten. In de Pilot staat dat die niet mis zijn en we willen
ons goed voorbereiden. Pak jij de paspoorten even? Hm waar zijn de
paspoorten? Niet op hun plek! We zoeken 3,5 uur lang, halen alles
overhoop en denken koortsachtig na wat we met de paspoorten gedaan
hebben na het uitklaren in Banjul. We komen er niet uit. Intussen is
de haven politie maar naar ons toegekomen. Daar zouden we volgens de
pilot flink voor moeten betalen, maar dat blijft achterwege. Drie man
aan boord, controle van alle scheepspapieren en dan het verhaal dat
we de paspoorten kwijt zijn. Ze vinden het maar vreemd en lijken niet
goed te weten wat nu te doen. Ze nemen onze identiteitskaarten mee en
wij verzekeren ze dat we de paspoorten zo snel mogelijk komen laten
zien. Allerlei noodscenario's passeren de revue en we zien ons al
dagen (weken?) hier liggen. Even koffie en onder het praten valt
“creditcards”. Roel weet het opeens: ze zitten in de noodton, bij
de creditcards (de noodton gaat mee het reddingsvlot in als dat ooit
nodig mocht zijn en bevat allerlei noodzakelijke dingen als EHBO,
eten en drinken, vuurpijlen, warmtedekens, zakmes etc.).
 |
De levendige markt van Praia |
Bij de havenpolitie staan wij al bekend
als die mensen zonder paspoort, maar als we de volgende ochtend na
2,5 uur wachten de immigratieofficier spreken is ook daar het verhaal
al bekend. Kopieën van onze identiteitskaarten etc. liggen al daar
en hij controleert extra nauwkeurig onze paspoorten. Van het hoe en
waarom snapt hij niets, wij eigenlijk ook niet, dus we laten het maar
even zo. We zijn blij als de stempels erin staan en wij weer vrij
kunnen bewegen. De functionarissen waren overigens zeer vriendelijk.
Waarom er 10 zijn wat één ook afkan en waarom het dan toch 10x zo
lang duurt is ons nog wel eens een raadsel.
 |
Elvis, aan het werk op de vismarkt naast de boot |
We zijn 5 dagen in Praia. We zien
mensen in alle kleurschakeringen van donker naar licht. Soms zijn we
weer even in Afrika, dan weer ontegenzeggelijk Europees. Praia is
duidelijk welvarender dan Banjul. Er zijn cafeetjes met terrasjes en
internet: wat een luxe! We ontmoeten verschillende Kaapverdianen die
in Nederland gewerkt hebben of daar familie hebben, zij spreken vaak Nederlands. Portugees spreken
we niet, en het lokale Criol al helemaal niet. Dat is echt even
behelpen want met sommige mensen komen we niet verder dan wijzen en
handen en voeten. Het leven lijkt verder relaxed en vriendelijk.
De andere kant is dat iedereen ons
waarschuwt dat we de boot niet onbeheerd achter moeten laten en als
het donker wordt aan boord moeten zijn. Het “probleem” lost zich
als vanzelf op als we de eerste keer met de bijboot naar de kant
gaat. Daar meldt Elvis zich. Een sympathiek lefgozertje van een jaar
of 17, met een pet 2 maten te groot (past beter bij zijn ego) die
-gelukkig voor hem- op zijn flaporen blijft hangen. Spreekt geen
woord Engels, Frans of Spaans maar maakt onmiddellijk duidelijk dat
hij de bijboot met zijn leven zal bewaken en tevens Tara. En dat doet
hij voor 3 euro per dag. Van het geld koopt hij overigens direct iets
te eten.
 |
vissers op het strand van de Ciudade Velha |
De volgende dag meldt ook George zich,
hij is duidelijk ouder en vindt dat hij de oudste rechten heeft op
het oppassen. We hebben nu dus twee boot boys. We zeggen dat ze het
samen op moeten lossen en er komt een om de dag schema uit. Hoe weet
je nu of ze het ook echt doen? Dat weet je als je terugkomt door a.)
te kijken of je bootje er nog ligt met buitenboordmotor, b.) door te
kijken hoe lang het duurt voor Elvis of George zich melden voor de
vergoeding. Elvis maakt een keer een slippertje, George is er
gelukkig wel. De avonden brengen wij maar door aan boord, geen zin in
een leeg schip of het gesteggel met een oppas aan boord.
 |
Gesel-pilaar op dorpspleintje Ciudade Velha |
Praia heeft 1 museum en als we het
gevonden hebben blijkt de collectie er even niet te zijn. Dus wij
doen het ook maar rustig aan. Eigenlijk zijn we dagen bezig met het
verwerken van onze weken in Afrika. Er komen steeds stukjes van de
reis terug, gesprekken, foto's en filmpjes. We bezoeken wel de oude
stad (Ciudade Velha) 30 km verderop aan de kust. Hier heeft de tijd
stilgestaan. De winkel bestaat uit een tafeltje voor de deur waar
enige waren uitgestald zijn. De vrouwen wassen op straat. Als het
busje in aantocht is komt er een dame met verse cake voor onderweg.
Interessant is de gerestaureerde paal op het dorpsplein die in
vroeger tijden gebruikt werd om opstandige slaven publiekelijk te
geselen. Slaven op de Kaap Verden? Ik pak zo mijn Portugese
geschiedenisboek er maar weer even bij.
De laatste dag lopen we eind van de
middag op de terugweg langs een café met fijne muziek. We gaan even
kijken, want we zoeken al dagen live muziek. Er zijn alleen mannen,
maar de
 |
Dansen in het café aan de haven |
Kaap Verdiaanse muziek is goed en de wijn is goed en
spotgoedkoop. Er wordt gedanst door een paar mannen, wat een
heupenwerk! Ik zou ook willen dansen maar durf niet zo goed, als enige vrouw. Als we afrekenen dans ik toch even mee met de mannen. Daardoor
ontstaat er een enthousiaste sfeer en gebeurt er van alles. Roel moet
mee naar binnen waar hij een fles wijn meekrijgt voor onderweg en we
moeten met z'n allen op de foto. Er wordt heel hartelijk afscheid
genomen. De volgende keer gewoon gelijk mee dansen dus en laten gaan.
We horen de muziek over het water tot
diep in de nacht. Ja, we zijn op de Kaap Verden, een mooie mix van
Afrika en Europa.
 |
Rua Banana, oudste Europese straat in subSahara |
 |
De winkel van Ciudade Velha |
 |
Met de hand wassen, zoet water is schaars. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten