vrijdag 8 februari 2013

Dag 1 op zee positie 25.55 N – 17.12 W

Het is 8 februari, 16.00 uur, precies een dag op zee en onze 28e trouwdag. Geen champagne vandaag.
Gistermorgen de laatste dingen op La Gomera: om 8 uur werden de boodschappen bezorgd, behalve het verse spul doen we hiermee tot Brazilë. Nog even dit nog even dat, de mast in voor inspectie. Alles opruimen wat met woonboot te maken heeft en zeilboot in de weg zit. De laatste weerkaarten, nog een keer de route, water tanken, diesel tanken. Post weg, uitklaren op het havenkantoor nog even bellen naar Nederland en dan lijnen los en gaan.
De eerste dag nemen we alle twee een paar lichte zeeziekte pillen, want het inslingeren vraagt even tijd.
Het is raar weer. Er hangt een wolk waar lichte regen uitval. De golven komen van alle kanten ( dat heeft weer te maken met de eilanden) en de pittige wind is nu eens NW, dan niets, dan NO. Ik heb er mijn handen vol aan. We varen bijna voor de wind met alleen het enkel gereefd grootzeil en boot rolt van links naar rechts op de golven. Bij een hoge golf gaan we erg schuin en krijgt Roel in zijn slaapzak de inhoud van de groente en fruit netjes boven zijn hoofd over zich uitgestort. Mmm ontwerpfoutje. Wat in de dagtochten prima gaat, gaat op zee niet altijd goed.
Gelukkig is hij nu wakker, want de wind trekt aan en we moeten gijpen. De NO wint het van de NW. Tot tegen tien uur ben ik alsmaar in de weer met de stuurautomaat en de wisselende wind. Net als ik moedeloos (en moe en licht zeeziek) begin te worden heb ik de boel in evenwicht. Nog 1 aanpassing tegen middernacht en daarna staat alles tot de volgende middag en zeilen we als een trein.
De eerste dag zit ik een beetje in de overleef stand: slapen, het wacht ritme, niet helemaal lekker, en alles kost moeite, zelfs het gewoon zitten en eten al helemaal. Ik vind de eerste nacht altijd moeilijk en deze oversteek hebben we geen maan, zodat alles erg donker is. Ons wachtritme is zo gegroeid dat ik de avond en tweede gedeelte van de nacht doe, maar dat betekent dat ik nu 7 á 8 uur in het donker vaar en Roel maar 5. De komende nacht draaien we een keer om.
Alles gaat verder goed en we lopen ruim 6 knopen per uur, de zon schijnt en zo tikken we de uren weg. Om ons heen niets dan water, op de plotter zien we enkele zeeschepen maar die zijn zo ver weg, dat we ze met het blote oog niet kunnen zien. En dat is wel zo rustig.
De zeedieren stand: 2 schildpadden, waarvan de laatste kop- en/of schildpijn heeft, want die kwam onder de boot vandaan. Net 5 dolfijnen bijna een uur om de boot: heerlijk spelen met ons, en twee meeuwachtigen. Vast de SubSahara Drieteenmeeuw of zo, want op die hoogte varen we nu.
De etmaal afstand was 150 zeemijl. Nog zo'n 700 mijl te gaan...... Tot de volgende update.

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

1. Ook wij zijn weer aan boord met de verrassing van paar kleine kakkerlakken die op ons zaten te wachten! Dankje wel voor de fotos en de rest. Als alles mee zit gaan we 15de uit het water. Het is carnaval maar we snotteren op dit moment lekker nog van NL dus wellicht later op de week. Dikke kus van ons en goede wind zodat ook Jacomine lekker kan eten! Hans en Liesbeth