zondag 6 september 2015

Samoa/Tonga blog van Christiaan - augustus/september

Vrijdag 4 september

Een blog, dit keer niet van Jacomine of Roel, maar van Christiaan samen met Theo de opstappers op het stuk van Samoa naar Tonga.

Aankomst op Apia Airport, geen hoela hoep wél bloemen
De aankomst op het vliegveld van het eiland Samoa vlak bij de hoofdstad Apia was een verademing na een vliegreis die eindeloos leek te duren. Voor Theo die rechtstreeks vloog was de vlucht nog erger dan voor mij omdat ik onderweg een paar dagen bij vrienden op bezoek gegaan was in Kuala Lumpur waar het vliegtuig toch een tussenstop had. Bovendien hadden de “oude heren” besloten om er een skivakantie van te maken. “Skivakantie” in de betekenis van “spending kids inheritance”, want we vlogen business class, wat op een vlucht van zo'n 35 uur van Amsterdam naar Samoa wel zo plezierig is.

In Samoa waren we als eerste het vliegtuig uit en ook kwam de bagage als eerste op de band, zelfs zo snel dat de muzikanten van het bandje met muziek á la Kiliman Hawaians nog niet eens klaar waren met het stemmen van de gitaren. Ook de dames van de douane waren nog niet op orde, die moesten eerst bijpraten voordat ze serieus aan het werk gingen – ja dat heb je zo wanneer er maar twee vliegtuigen per dag komen– wat voor ons een hele opluchting was want de kaas, worst, boemboes en de windgenerator waren niet bepaald zaken die zonder meer of eigenlijk helemaal niet ingevoerd mochten worden.
Genesis in de Tongaanse taal

Omdat er binnen een bandje was om ons op zijn Samoaans te verwelkomen, hadden we natuurlijk buiten de vliegtuigterminal niet alleen Jacomine en Roel verwacht, maar ook een aantal schone en schaars geklede meisjes in hoela hoep rieten rokjes. Dat viel tegen, niets van dat alles! De schilderijen van Gauguin geven wat dat betreft een valse indruk. In de volgende dagen kwamen we erachter dat voordat zendelingen en missionarissen bij bosjes arriveerden dit wel het geval was. Die lieden hebben daar godsdiensten met een zeer strikte preutse interpretatie verspreid en natuurlijk is die preutse interpretatie nooit veranderd en daardoor is er veel levensvreugde verloren gegaan. Ja, er wordt een enkele keer nog wel gezwommen, maar dan volledig gekleed en vrouwen hebben dan meestal drie lagen kleren aan zodat geen enkele vormen zichtbaar zijn. Op Niuatoputapu, het eerste eiland waar we na Samoa naar toe voeren, ging ik vanuit het schip zwemmen naar de wal, ik wilde op de wal klimmen omdat daar de maandelijkse boot met voorraden werd gelost, maar het werd me snel duidelijk gemaakt dat ik daar niet voldoende voor was gekleed.

Op Samoa hebben we de eerste dag na aankomst wat boodschappen gedaan op een voor de verandering rustige tropische markt. In het kleine stadje werd je soms wel gegroet, maar niemand liep je achterna en er waren ook geen kinderen die je om je naam vroegen of waar je vandaan kwam.
De volgende dag, zondag, met zijn vieren naar de kerk geweest. De kerk was oorspronkelijk gesticht door de London Missionary Society en was duidelijk conservatief protestants. De preek ging over het ontdekken en gebruiken van talenten, maar toen de dominee als voorbeeld gaf dat hij kwade geesten kon verdrijven haakte ik af.

Christiaan in functie, ay ay captain...
Zeilen naar Niuatputapu was een belevenis, natuurlijk de zee was ”rustig” bij een halfwindse koers. Roel gaf ons zelfs het vertrouwen om de twee nachten dat we op zee waren wacht te lopen, maar ondanks de “rustige” zee waren Jacomine en Theo de eerste dag wel zeeziek en het ankeren in de baai van Niuatputapu was voor hen een verademing.
In de baai lagen nog wat andere zeilboten en er kwamen er in de loop van de week nog een aantal bij. Toen we vertrokken waren er in totaal negen boten. Wat mij opviel was de onderlinge saamhorigheid van de bemanningen van al die schepen. Er waren drie Nederlandse boten en we hebben een keer aan boord van de grootste boot gegeten. Margret en Niels, de eigenaren, gaven me het gevoel alsof we elkaar al jaren kenden en elkaar alleen maar een tijdje niet gezien hadden. Dingen die ik normaal voor me houd of niet snel met anderen zou delen, daar spraken we over en dat was wederzijds.
Rondrit over het eiland, niet groot maar toch iteressant.
Er waren drie Amerikaanse schepen, op twee ervan was de schipper een Amerikaan en hun vrouwen kwamen uit de Filipijnen. Die vrouwen kwamen ook nog uit het zelfde gebied en logisch dat ze elkaar opzochten. Dan was er een Oostenrijks stel die hun boot als werkelijk een wrak hadden gekocht en zelf hadden opgeknapt. Rond de wereld zeilen is voor een bepaalde groep mensen en vaak wordt er vanuit gegaan dat je aardig in de slappe was moet zitten of gepensioneerd moet zijn om je zoiets te kunnen permitteren. Nou dat is echt niet zo, er zitten veel jonge stellen bij en mensen die zo weinig mogelijk op de motor varen omdat ze eigenlijk geen geld voor de brandstof hebben. Zo was er een leuk Canadees/Engels stel, Megan en Chris, zij leed aan het “restless lipsyndroom” want vooral de eerste keer ratelde ze maar door. Maar ja, Chris zei niet veel en ze hadden kortgeleden 46 dagen achter elkaar vanuit Canada op zee gezeten, dus dat zij haar verhaal kwijt moest was wel te begrijpen.
Voorbereiding voor de pot luck op de motu met alle zeilers
Hun bijdrage bij de dingen die we gezamenlijk deden met de acht/negen boten die in de baai lagen was wat minder dan van de boten die het ruimer hadden. Maar op een ander moment toen er een buitenboordmotor van een van de bijboten niet goed liep en Chris dat aan het geluid van de motor hoorde, kwam hij wel direct aanvaren om die motor te repareren. En zo waren er meer momenten dat de bemanningen elkaar hielpen. Chris was aan de wal monteur en hoopte in Nieuw Zeeland, waarnaar ze op weg zijn, geld te verdienen voor het volgende stuk van hun reis.

Op weg naar de kerkdienst in de auto van Nico
Op Niuatoputapu werden er veel dingen gezamenlijk gedaan. Een fundraising van de kerk, dat was een waar schouwspel met veel gezang en voor mij soms onbegrijpelijke zaken zoals het lopen en rennen door de kerk en het kava drinken door de mannen na afloop. Kava is een drank uit de wortel van een plant en geeft je hetzelfde gevoel als van een stevige verdoving bij de tandarts. Tenminste dat gaf het bij mij, maar ik had maar een halve kokosnoot vol gedronken. Soms wordt er wel tien keer zo veel gedronken en als je dat op maandag doet wordt je op woensdag wakker en je weet dan niet waar de dinsdag gebleven is. We hebben een keer gepicknickt op een klein eilandje, iedereen had wat meegenomen en er waren ook twee biggetjes die geroosterd werden. Jammer alleen dat het redelijk koud was, maar dat mocht de pret niet drukken. Ook een kerkgang ontbrak niet.
Mooi aangekleed voor de kerk, Sia in het midden
De kerk is erg belangrijk en die zondag zijn we naar de grootste katholieke kerk geweest. Die keuze was alleen maar gedaan omdat Sia de vrouw die voor de overheid de toeristen ontving, ons had uitgenodigd voor de lunch na afloop van de mis. Niuatoputapu heeft net geen negen honderd inwoners, maar wel twaalf kerken, ja schrik niet 12!!!! Drie katholieke kerken, een mormoonse, een zevende dag adventisten kerk en dan nog wat andere protestantse kerken. Drie keer op een zondag naar de kerk is dus geen enkel probleem en ja wat moet je anders op zondag doen want zwemmen, naar het strand gaan dat hoort en doet niemand.

Toen we Niuatoputapu verlieten was ik daar niet rouwig om, voor mijn gevoel waren we er lang genoeg geweest, of Jacomine en Roel dat ook zo voelden weet ik niet. Hun tempo ligt behoorlijk wat lager dan dat van iemand die zo uit de jachtige wereld van het westen komt binnengevlogen
Sia, Nico en little Sia op bezoek aan boord

Zeilers en gastheren&vrouwen op de motu na de pot luck
Kava ceremonie na de kerkdienst

Zwemmen in zoetwaterbron op Niuatoputapu

Jongetje haalt gebleekte pandanusbladen op voor matten