zondag 3 juni 2012

30 mei Findhorn

Vandaag ga ik alleen op stap naar Findhorn, een klein plaatsje iets ten oosten van Inverness. Te ondiep om in te varen, maar met de trein en fiets kom ik er ook.

Ik ga naar de Findhorn Community, een spirituele gemeenschap die 50 jaar geleden gestart is door Eileen en Peter Caddy en Dorothy Maclean. Ik heb verschillende keren over Findhorn gelezen en ben nieuwsgierig hoe het er is. Door de Findhorn community lopen drie "rode draden": liefde en bewustzijn in wat je doet in het gewone dagelijkse leven, positieve kijk op het leven/de toekomst en leven in evenwicht met de natuur. De oprichters hebben zich in de loop van de jaren meer en meer teruggetrokken en zo heeft de gemeenschap haar eigen voortbestaan verder opgebouwd onafhankelijk van de initiatiefnemers. Er wonen zo'n 400 mensen en jaarlijks komen er duizenden mensen op bezoek. Voor een dag, zoals ik, of voor langere tijd. Er zijn cursussen, workshops etc. Tot zover de introductie.

Ik fiets langs de droogvallende Findhornbay, het is heerlijk weer en de natuur is geweldig mooi. Voor mij uit jogt een vrouw met rugzak op. Ik maak een praatje en ze blijkt al 12 jaar in de Findhorn Community te wonen. De rest van de weg gaan we samen op en praten we over haar leven in Findhorn en mijn leven op de boot. Het toeval wil dat ze Nederlandse is (dat schept een band) en we hebben een fijn gesprek. Een goed begin!

Als ik aankom en oppervlakkig kijk, zie ik een stacaravanpark met daarom heen wat huizen. Als ik eerlijk ben had ik iets anders verwacht, iets meer gepolijst. Het neemt even tijd om daar doorheen te kijken. De tijd tot de rondleiding breng ik door op het park. Tussen de huizen zijn mooie stille plekken, bomen of stenen in cirkels. Mensen zijn de maat en niet de auto's. Overal bloemen en vogels. Tijdens een koffie op het terras zitten er twee merels, een roodborst en een vinkje vlakbij me aan de rand van het vijvertje. Moeilijker in woorden uit te drukken is hoe het voelt om daar te zijn. Alles, de mensen in de eerste plaats, maar ook de omgeving stralen rust en openheid uit. Ik voel mij welkom en ontspannen.

's Middags bezoek ik met een groepje de openbare gebouwen die de verschillende bewoners door de jaren heen gebouwd hebben. Architecten, kunstenaars en idealisten hebben samen, in een organisch proces, mooie ruimtes gemaakt. Om te mediteren, zingen, dansen, kunst te maken en samen te eten. We zitten in de TaizĂ© ruimte waar 's morgens vroeg gezongen wordt. Een soort “Hobbit” achtig huis met een prachtige regenboog vloer en allemaal natuurlijke materialen uit de omgeving. Het nodigt uit om afstand te nemen en stil te zijn, of te zingen.
Op het Field of Dreams mogen huizen gebouwd worden en de bewoners worden uitgenodigd om zo creatief en duurzaam mogelijk te bouwen. Er is een huis wat per jaar 60 pond uitgeeft aan stookkosten en er zijn huizen gemaakt van enorme oude Whiskeyvaten. Het park heeft twee windmolens gebouwd en is vrijwel zelfvoorzienend in zijn energiebehoefte. Er is een “livingmachine” die van rioolwater energie maakt en die de openbare ruimtes en een tiental huizen verwarmd. Ze verbouwen zoveel mogelijk hun eigen eten en er zijn tal van kleine bedrijfjes ontstaan. De totale energie behoefte van de Findhorn cummunity is de helft van een vergelijkbaar dorp in England.

Misschien is deze combinatie wel zo indrukwekkend. De liefde waarmee alles bedacht en gedaan wordt en het innovatieve karakter. Er is veel ruimte om te experimenteren, het is niet “af”.
Dat blijkt ook uit de ruimte die mensen krijgen om op hun eigen manier invulling te geven aan hoe ze een bijdrage willen leveren. Sommigen leven en werken in en voor de community (en dat is meer dan 40 uur per week), krijgen onderdak en eten en een toelage van 200 pond per maand. Sommigen wonen op of om het park in de dorpjes, hebben een baan en doen mee met de activiteiten en werkzaamheden binnen de community. Weer anderen leven elders en komen voor enkele weken per jaar om te werken en deel te nemen aan de community.

Ieder wordt gevraagd om op zijn eigen manier invulling te geven aan de waarden waar Findhorn voor staat. “Be the change you want to see in the world”. Wees zelf de verandering die je in de wereld zou willen zien. De uitspraak is van Ghandi en ik ervaar het hier om mij heen. Ik mijn eigen leven is er nog werk te doen op dit vlak. Ik neem een boekje mee met 365 meditaties/stukjes in de hoop dat ik iets kan laten groeien van wat ik vandaag ervaren heb.

Jacomine

voor wie meer wil weten: www.findhorn.org




















































1 opmerking:

  1. Hoi Jacomine en Roel,
    We reizen met jullie mee,lezen de blog en
    zoeken de plaatsen op die jullie beschrijven.
    Groeten E-L.

    BeantwoordenVerwijderen