donderdag 2 mei 2024

Oversteek Bermuda - Azoren, dag 1

Op vrijdag 26 april komen we om 2 uur smorgens aan in St George. We varen door de smalle, donkere City Cut naar de prachtige natuurlijke havenkom.

De dagen in Bermuda vliegen voorbij, het eiland was boven verwachting leuk. Geen tijd om een blog te schrijven, dat volgt nog. Een goed weer venster dient zich aan, dus dinsdag zijn we de hele dag bezig met voorbereiden: diesel, water, vertrek controles, boodschappen, maaltijden voorbereiden, schoonmaken en laatste dollars uitgeven. We gaan ervoor! We varen uit met drie Nederlandse zeilboten, Hoogtij, Spirit of a Geisha en wij, bestemming Horta, op het eiland Faial in de Azoren. Met 1800 mijl de langste oversteek van de reis.

Vertrek Bermuda woensdag 1 mei 9.00 uur lokale tijd.

Zoals verwacht weinig wind, dus de eerste dag op de motor/motor zeilend en om 21.00 kan eindelijk de motor uit en varen we gemoedelijk halve wind de nacht in. Er is oceaan swell, een lange langzame golf, maar niet vervelend.
Het is zelfs zo rustig dat we gewoon kunnen koken: linzensoep voor de lunch en 's avonds verse boontjes (een traktatie), koude gegrilde kip en rösti.
We slapen alletwee redelijk goed voor een eerste nacht.

Donderdag 2 mei
Middag positie: 33 33 N 62 25,5 W. Afstand tot Horta 1636 mijl.

De wind draait wat door naar het westen, we varen nu voor de wind. Om 9 uur vanmorgen hebben we de genua uitgeboomd over bakboord en varen we als melkmeisje gemiddeld 5 tot 6 mijl per uur, prima! Tot nu toe ook geen zeeziekte, dat is een goed begin.

Wordt vervolgd...

woensdag 1 mei 2024

We kunnen begin januari vertrekken uit Puerto Deseado. Onderweg naar Staten Eiland hebben de enige ‘grote’ storm van onze hele reis. We liggen een nacht bij (dan vaar je niet, maar je drijft een beetje op de plek) en kunnen daarna weer heelhuids verder, ons zelfvertrouwen is gesterkt.

Wat een ongelofelijk mooie wildernis is Patagonië in het zuiden van Argentinië en Chili. Wat een voorrecht om hier rond te mogen varen, wandelen en ontdekken.

Hoogtepunt is de totaal onverwachte zeiltocht met de Santa Maria Australis van 3 weken naar Antarctica. We zeilen de Drake Straat over naar het Antarctisch schiereiland. We zien ijsbergen, walvissen, pinguïns, zeeleeuwen, vogels en drinken een borrel in de meest Zuidelijkste bar ter wereld. Op de terugweg stoppen we bij de vuurtoren van bij Kaap Hoorn.

Met Tara maken we een onvergetelijke maandenlange tocht door het Beagle kanaal, een stukje Straat van Maggelhaan en de kanalen naar Puerto Mont. We ankeren in afgelegen baaitjes, bij prachtige gletsjers met zeedieren en vogels als gezelschap. We bezoeken onderweg het Torres del Paine park en Chiloë eiland. De boot ligt de wintermaanden goed in Puerto Mont met een kleine hechte zeilersgemeenschap van zeilers uit Europa, enkele Amerikanen en Australiërs.

We trekken intussen met de rugzak 6 weken door Bolivia en Peru. We reizen naar Potosi, Sucre, La Paz en een fantastisch uitstapje naar de Amazone vanwege hoogte ziekte. We trekken met een jeep langs geisers, thermale meren en over de zoutvlaktes van Uyuni op 4000 meter hoog. In Peru bezoeken we de Machu Pichu en Cusco. Wat een indrukken!

In Chili reizen we vanuit de hoofdstad Santiago in 4 windrichtingen de bergen in, de wijnvelden door, langs de kust en naar Valdivia.

Het eind van het jaar (= voorjaar) komen beide kinderen op vakantie, geweldig om met hen te delen. We maken mooie tochten met Tara, bezoeken Valdiva in het noorden, maken een kano tocht met Jeroen en trekken met Anouk in het binnenland van zuidelijk Chili.

Kerstmis en Oud en Nieuw vieren we met onze zeilvrienden in Puerto Mont. We sluiten een bijzonder jaar af en verheugen ons op de Grote Oceaan.

2 landen en één continent 3500 zeemijlen

donderdag 25 april 2024

Bericht van zee - dag 6

Donderdag 25 april - middag positie 31 35 N 66 14 W boordtijd, nog 55 mijl tot Bermuda.

Om 8 uur gisteravond was de wind op een sindsdien varen we op de motor. De golven zijn gekalmeerd en de zee ziet het er af en toe olieachtig uit: helemaal geen wind. We hopen vannacht in St George op Bermuda aan te komen, alles op de motor want wind zit niet meer in het plaatje vandaag.

Onderweg zijn we erg weinig dieren tegengekomen. Op de derde dag een koppeltje verwaaide Keerkring vogels, afscheid van de tropen. Verder wat vliegende visjes die hun belagers ontkomen zijn maar helaas... niet in de bek maar aan dek aan hun eind gekomen zijn. Regelmatig zien we Portugese oorlogsschepen voorbij komen, kwallen met meterslange zeer giftige tentakels en een prachtig paars opgeblazen lichaam dat als een zeil dient. De hengel heeft tot nu toe geen enkel resultaat opgeleverd.

Mijn zeeziekte/hoofdpijn is eindelijk weg! Bananencake gebakken, sudoku gemaakt, zeereling schoongemaakt en gelezen in Schemerleven van Jaap Robben. Aangrijpend boek! Ik hoop dat deze gewenning ook vast voor de volgende oversteek geldt :-) zo is het wel aangenaam op zee.

woensdag 24 april 2024

Terugblik 2013

Wat zijn de Canarische Eilanden mooi! Tenerife en La Gomera blijken heerlijke wandeleilanden. Maar de oceaan trekt en we vertrekken naar de westkust van Afrika. De oversteek naar Senegal valt niet mee, hoge golven, koud en veel wind. Bij de uitstekende punt van het Afrikaanse vasteland varen we tussen 100 schepen van de beroepsvaart kris kras door elkaar. Senegal is geweldig, Dakar levendig en we varen de Diombos rivier op met een vriend uit Nederland. Daarna de Gambia rivier op tot bijna bij Georgetown. Totaal andere werelden! De Oceaan trekt nog steeds en we varen uit naar de Kaap Verden, zo verschillend van elkaar: hoog en groen of laag en droog. Zoon Jeroen komt aan boord voor de Atlantische oversteek, met Neptunus op de evenaar, een prachtige 10 dagen passage.
We varen naar de Braziliaanse Fernando de Noronha eilanden. Dat blijft tot op heden de duurste ankerplek ooit, maar wat een prachtig beschermd natuurgebied. Naar Reciffe op het vasteland van Brazilië, wel of niet naar Patagonië is nu de vraag die voor ons ligt. Nu kunnen we nog naar de Cariben of naar het zuiden. Het wordt richting Patagonië, we hebben vertrouwen in het schip en onze ervaring is het laatste jaar enorm gegroeid. We blijven vrij lang in Brazilië, hoogtepunten zijn het bezoek van Nederlandse vrienden en de tochten met Braziliaanse gids Marcello in de Chapada Diamantina bergen. Later komt hij op vakantie bij ons aan boord naar de riffen van de Abrolhos.
Geweldig om Rio de Janeiro in te varen en een bezoek aan Brasilia.  Zo uitbundig als bewoners en natuur in Brazilië waren, zo ingetogen zijn de bewoners van Uruguay, met hun thermoskan maté onder de arm. We varen de Rio de la Plata op naar Buenos Aires, waar we genieten van de komst van onze Canadese vrienden, tangolessen en het heerlijke eten. Dan is het tijd om naar het zuiden te gaan. Kerstmis “vieren” we in Puerto Madryn de meest miserabele kerst ooit. Alles is dicht, geen andere zeilers en we missen de familie.
Gelukkig is de natuur prachtig, we bezoeken pinguïnkolonies van tienduizenden vogels en verkennen het schiereiland Valdez. Oud en nieuw vieren we in Puerto Deseado, het laatste punt voor de spannende oversteek naar Staten Eiland in het zuiden van Argentinië. Het stormt er en we hebben 5 knopen stroom op de ankerplek: boot arrest. We zijn de enige zeilboot hier en toasten samen op het nieuwe jaar, 2014 zal ons naar Patagonië brengen.

7 landen 6500 zeemijl

Groeten van zee, dag 5 - 24 april

Woensdag 24 april - middag positie 30 23 N 67 20 W 12.00 boordtijd, nog 178 mijl te gaan tot Bermuda.

Vannacht was het volle maan, de zonsondergang en de opkomst van de maan op het zelfde moment, het blijft bijzonder. Het is fijn om de nachten te zeilen rondom volle maan, het oogt allemaal wat vriendelijker. We zeilen goed door tot middernacht, bij onze wachtwissel valt de wind weg en strijken we de zeilen. Op de motor komen we vooruit, maar wat een klotskoers! De golven stuiteren Tara alle kanten op en we maken het zeebed in de kajuit klaar, maar slapen gaat matig. In de loop van de ochtend komt er weer wat wind en kunnen we zeilen, hoera! De golven zijn er nog maar, nu liggen we vaster in het water en glijden we door de golven heen. De zon schijnt, ik voel me iets beter, kortom een hoopvolle dag.

Als je wilt volgen waar we zijn en het dagelijkse commentaar van de schipper wilt lezen:

Wordt vervolgd😉

dinsdag 23 april 2024

Bericht van zee dinsdag 23 april

Dinsdag 23 april - middag positie 29 20 N 69 12 W 12.00  boordtijd, nog 293 mijl tot Bermuda.

Gisteren stond in het teken van een uitdiepende, complexe depressie die net boven Bermuda langs trok, met staartjes in de buurt van onze koers.

Gelukkig kijkt Hans als weerman in Nederland mee naar onze tocht en hij mailt het advies om af te vallen om zo buiten de zone met té veel wind te blijven. Dat doen we en desondanks varen we de hele dag met dubbelgereefd grootzeil en de kleine kotter als voorzeil. De snelheid blijft 7+, maar niet helemaal de goede kant op.

Vannacht ging de wind om een kregen we een heftige regenbui met onweer en later gewoon regen. Dat was waarschijnlijk de front passage. De zeil manoeuvre in de stromende regen was geen pretje, en de zeilpakken waren daar niet tegen bestand. Die hebben we al geen jaren meer aangehad, maar helaas moeten we er weer aan geloven. We varen nu wel weer in een rechte lijn op Bermuda af, met zon, goede wind en niet te hoge golven. We zeilen met 1x gereefd grootzeil en de genua. Gemiddeld 7 knopen over de afgelopen 12 uur, dat is erg goed! De verwachting is tot middernacht nog wind en daarna waarschijnlijk de motor aan als we in een windstilte komen.

De eerste dag van de tocht dacht ik dat de zeeziekte mij dit jaar bespaard bleef, maar de afgelopen twee dagen waren behoorlijk vervelend. Ik draai mijn wachten, maar verder kom ik tot niets. Meestal duurt het een dag of drie voor mijn lijf weer gewend is aan de beweging van de zee, dus ik ben er bijna doorheen hoop ik. Roel heeft daar gelukkig geen last van, maar ook hij is beperkt door de bewegingen van het schip. We waren blij met de vooraf klaargemaakte nassie die alleen opgewarmd hoefde te worden.

maandag 22 april 2024

Onderweg naar Bermuda

Zondag 21 april - middag positie  28.09 N 74.56 W 12.00 boordtijd, nog 590 mijl tot Bermuda.

Zaterdagochtend 7.00 zijn we vertrokken uit de Bahama's, 750 zeemijl naar Bermuda.(Amsterdam naar Madrid in landtermen). De eerste drie dagen zien er goed uit, daarna wordt het waarschijnlijk wat onrustiger maar we hebben goede hoop op een voorspoedige oversteek van 6 dagen.

Het afgelopen etmaal was in ieder geval geweldig. Weinig wind en een gladde zee bij vertrek. Na een paar uur is het goed te zeilen met 4 knopen snelheid. Vanmorgen trok de wind wat aan en nu hebben we windkracht vier, halve wind, ideale omstandigheden voor Tara. We schieten lekker op met 6 a 7 knopen per uur!

In Marsh Harbor hebben we Gerco en Annemiek van de Nederlandse Spirit of a Geisha ontmoet en varen nu samen op. De schepen zijn aan elkaar gewaagd en we varen nog steeds vlak bij elkaar, erg leuk. We hebben twee keer per dag even contact over de voortgang. Er lijken meer schepen onderweg naar Nederland deze maanden. Het is lang geleden dat we weer samen op konden zeilen met anderen, daar genieten we van.

We gaan de nacht in, en waarschijnlijk straks een eerste reef zetten, de wind zal wat toenemen vanwege en dan is het wel zo rustig.