donderdag 13 juni 2024

13 juni stormnacht goed doorgekomen

Donderdag 13 juni

Middag positie 47 46 N 12 28 W etmaal van 145 mijl 

De zon schijnt vandaag regelmatig tussen de wolken door, maar daar leek het vannacht niet op. We hadden gisteren toenemende wind uit het zuidwesten en heel veel regen. In de loop van de dag hadden we al steeds verder gereefd.  's Avonds voeren we alleen nog een 3x gereefd grootzeil, de minste hoeveelheid zeil die we hebben. Nog steeds stoven we met 6 knopen door het water en in de windstoten liep het op tot ruim 7 knopen. De wind was van achteren, rond de 25 knopen, in de windstoten kon dat oplopen tot 35 knopen. Tara en Sara (de windvaan) deden het fantastisch samen, ze surften golf op golf af en wij keken toe. 

In de vroege ochtend nam de wind wat af en de windstoten verdwenen helemaal We konden rustiger zeilen en probeerden wat slaap in te halen. Want we krijgen nog meer wind de komende dagen. De afgelopen nacht zijn we in ieder geval goed doorgekomen!

Tijdens mijn nachtwacht heb ik een tijdje in de 'serre' gezeten om te kijken en te ervaren. Dit wordt mijn laatste depressie op zee en iedere keer ben ik onder de indruk van hoe goed ons schip zeilt in deze omstandigheden. Dat heeft ons in staat gesteld om de routes te varen die we wilden. De nachten met veel wind zal niet missen, ze zijn een noodzakelijk onderdeel van lange afstanden zeezeilen, maar ik blijf het zwaar en onrustig vinden. Daarna heb ik nog een stukje gelezen in 'A voyage for Madmen', over de solo zeilers in de oceanen rondom Antarctica eind jaren '60 en toen viel het weer reuze mee😅 Ik kan tenminste Roel wakker maken en een paar uur naar een droog bed.

Wordt vervolgd...

1 opmerking:

  1. Gelukkig dat de eerste nacht met meer wind goed is gegaan. Dat soort nachten zijn ook niet mijn favoriet 🥲. Behouden vaart voor de komende nachten!!!! Groet, Mira

    BeantwoordenVerwijderen