woensdag 30 november 2011

Nazomer 2011 Leiden-Amsterdam

Met zwager Chiel op weg naar Alphen
Gaan we terug naar Spaarndam? Nee, het wordt Leiden en wat was dat leuk! We liggen vlakbij het centrum, het weer is heerlijk. Wij maken het warmste 3 oktober feest ooit mee tijdens de viering van Leiden's Ontzet en genieten met vele anderen van de festiviteiten. De familie van Roel woont in en om Leiden en ook dat maakt het fijn. 
We halen ons duikbrevet tussendoor en de eerste buiten duiken zijn in ijskoude meertjes rondom Eindhoven: brrr. Het uitbreiden van onze duikervaring stellen we onmiddellijk uit tot warmer oorden.
De laatste week van oktober varen we naar Alphen aan de Rijn, waar de mast eraf gaat om voorzien te worden van nieuwe verstaging (de draden die de mast overeind houden) en een rolsysteem op ons tweede voorzeil zodat we met zwaar weer niet meer naar voren hoeven. Nu mast er toch af is vervangt Roel alle bedrading, verlichting, antennes, etc etc.
De mast kan er weer op: een zware klus

Herfst (reprise) november Amsterdam
En dan varen we weer door nachtelijk Amsterdam om onze plek in de Sixhaven op te zoeken. Het voelt als thuiskomen om hier weer te zijn en zaterdagmorgen is onze eerste gang naar de Noordermarkt en koffie bij Heegeraad: we zijn er weer!

Terugblik over het jaar 2011
Hierboven is een verslag van hoe het met ons en de boot is gegaan. Ik moet eerlijk zeggen dat het merendeel van de klussen door Roel is gedaan, waarbij ik meer ben van de hand en spandiensten en zorgen dat ons leven door kan lopen. Tussendoor werken we natuurlijk ook nog. Ik heb inmiddels mijn baan opgezegd per 1 maart 2012, dat valt mij zwaar, maar als het zover is ben ik er vast klaar voor.

Terugkijken op het jaar is voor mij ook het afscheid nemen van twee heel goede vriendinnen door ziekte en het noodlottig ongeval van mijn neef Lennert, wat nog steeds heel verdrietig voelt.  We vragen ons dan ook af hoe dat zal voelen als we straks onderweg zijn en niet bij deze gebeurtenissen in Nederland zijn.
Gelukkig ook goede dingen: Maud, ons eerste achternichtje is geboren: en Anouk heeft in 1 keer haar eerste jaar gehaald. Het project waar Jeroen aan werkt heeft afgelopen maanden volop het nieuws gehaald.

Wat nu te wachten staat
Jullie raden het al: klussen, klussen en reserveonderdelen verzamelen. Voeg daarbij de nodige cursussen, trainingen, inentingen en werk afronden. Beetje bij beetje afscheid nemen. Ons leven staat in het teken van vertrek. Wij hopen half mei echt los te gooien, maar voor die tijd komt er nog een update.
Heel veel groeten van ons aan boord van TARA.  Jacomine en Roel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten