Centimeter voor centimeter haalt Joshue de kit eruit met de Fein |
Na ons dipje uit het vorige blog zitten
we weer aan de positieve kant van de emotionele barometer, het is
zelfs de meeste tijd “zonnig” hier in Salvador. De reacties
hebben daar flink aan bijgedragen: een hart onder de riem, we missen
jullie ook, zit niet te zeuren, in Nederland is het ook niet alles,
je kunt het en blijf vooral bij je plan! Bevriende zeilers mailden:
wij hebben ook even een dip, maar durven dat niet op het blog te
zetten: het gaat vast over. De combinatie van schop onder de kont en
warme aandacht doet wonderen.
De afgelopen 10 dagen hebben we keihard
gewerkt en zijn we flink opgeschoten.
Joshue en Rodrigo, “onze” twee
mannen van Bahia Boats zijn iedere dag (7 dagen per week) bezig
geweest om alle kitnaden te verwijderen en voor te bereiden op het
opnieuw kitten. Ieder gleufje moet met de hand nageschuurd worden tot
het helemaal schoon is.
Rodrigo schuurt de naden uit onder de tent: = WARM! |
Nu de boot op de kant staat hebben ze een
voorspelbaar werkschema en werken hard door. Vrijdag is de Sikaflex
productspecialist geweest om het dek te beoordelen en aanwijzingen te
geven voor het kitten. Hij maakte een professionele indruk en zijn
adviezen komen het eindresultaat zeker ten goede. Hij was enthousiast
over het teakdek en hoe het gelegd is: na het kitten kan het zeker
weer 10 tot 15 jaar mee was zijn oordeel. Pfffff........ Met de
enorme oranje tent over de boot om het dek droog te houden,
gaat het vast goed komen!
Wij zijn alle dagen bezig geweest op de
boot met onderhoud en hand en spandiensten. Zo heb ik de 2 watertanks
één voor één onderhanden genomen. Ze zijn geschilderd en op de
plekken waar altijd water blijft staan was de verf gebobbeld en moest
deze bijgewerkt worden. De 200 liter tanks zitten onder de vloer met
een klein mangat bovenin. Klussen met een handicap dus, maar over het
resultaat zijn we erg tevreden. Die kunnen weer jaren mee!
Klussen met handicap: de watertank onder de keuken |
Roel heeft de lieren uit elkaar gehaald
en een beurt gegeven en doet allerlei kleine klussen en bestelwerk
eromheen, steeds voor zover zijn arm het toelaat. Gisteren vertelde
Marcelo (de baas van Bahia Boats) dat onder de mannen het verhaal
gaat dat Roel alleen maar opdrachten geeft en ik al het werk moet
doen. Dat hebben ze goed gezien! Het geeft mij natuurlijk ook net dat
extra stukje motivatie om in een slangenhouding ondersteboven verder
te gaan met schuren.
De communicatie gaat steeds beter: zij
praten kleutertaal en ik praat Spaans terug en zo komen we een heel
eind. Ze proberen me ook Portugees te leren, maar het blijft bij
woordjes.
De voorbereiding |
De puinhoop op de boot |
's Avonds lezen we over het traject
naar het zuiden en maken schema's en plannen. Het boek “Zwaar weer
zeilen” ligt voor het grijpen en de lijst “10 beaufort proof
maken” wordt steeds langer. Nu we alle stormverhalen goed tot ons
door laten dringen, zal onze tactiek erop gericht blijven om er zo
min mogelijk mee te maken te krijgen. Maar als het een keer tegen zit
moeten we wel weten wat te doen. In principe is de boot erop gemaakt,
de constructie is sterk en degelijk. Er is de praktische kant aan te
passen: zorgen dat kastjes niet open kunnen als je plat gaat,
vloerdelen en voorraadbakken vastzetten, nadenken over zeeankers en
nog tal van andere dingen. Daarnaast is er natuurlijk de menselijk
kant: we zullen nog veel moeten oefenen op weg naar het zuiden met
procedures en vaste afspraken hoe en wat we doen. Bijvoorbeeld:
mondelinge communicatie in een storm werkt niet, man/vrouw overboord,
het uitzetten van een zeeanker en nog veel meer. Hoe houdt de boot
zich als we bijliggen (minimaal zeil tegen de wind in) of kaal liggen
(geen zeil, wij onderdeks en alle luiken potdicht) of met een klein
beetje zeil op of de motor erbij. De bedoeling is dat we het leren in
redelijk weer, om het daarna toe te kunnen passen als het echt nodig
is.
We merken dat het ook helpt om onze
storm/zwaar weer ervaringen die we al meegemaakt hebben nog eens door
te lopen en hoe we dat toen aangepakt hebben. Dat geeft een beetje
zelfvertrouwen. Het maakt dat het in plaats van “eng” een
leerproces wordt. We krijgen er zelfs zin in!
Even relaxen op een strand van Itiparica |
Het visum blijft een beetje lastig. Te
meer daar we nog tot november in Brazilië willen blijven voor we
verder naar het zuiden kunnen. Het plan is nu: voor het eind van ons
visum het land uit en bij terugkomst hopen op een nieuw driemaands
visum. Mocht dat niet lukken dan lijkt het op lokaal niveau
makkelijker aan te passen dan via de formele weg. De
beroemde/beruchte 2e weg in Brazilië. We moeten het risico maar
nemen! Voor de boot regelen we een “verblijfsvergunning” van de
douane dat Tara hier mag blijven zonder ons. Nu nog iemand om
wekelijks de boot even te checken en zo komen we er wel uit.
Joshue gaat goed! |
zoek de verschillen |
Stilleven met Brazilliaans/Nederlands tintje |
Allemaal slimme 'poldermodel' oplossingen! Overigens: In Zuid Amerika is genoeg te zien ook buiten Brazilië: bijvoorbeeld het Nationaal park Iguazú (incl. grote waterval. Daar wandel je zo de grens over met Paraguay en Argentinië. Gauchos boerderijen in Argentinië zijn ook leuk. Hebben we hier allemaal niet dus geniet ervan! Hans
BeantwoordenVerwijderen