We
varen tussen Vancouver eiland en de vaste wal, met gelukkig de nodige
tussenstops, want het is een prachtig gebied. De lucht is geklaard en
we maken een interessante stop op Malcolm eiland. Dit hele gebied is
rond 1900 pas gekoloniseerd door de – meestal –
Europese
immigranten. De inheemse bevolking woonde hier al duizenden jaren,
maar een waterpokken epidemie eind 1800 had de Indiaanse bewoners
gedecimeerd. Ongeveer 90% van de mensen overleed in korte tijd aan
deze en andere ziektes. De
Hudson Bay Company had al wel verschillende handelsplaatsen langs de kust
begin 18e
eeuw. Victoria begon
als haar geschiedenis als fort rond 1840,
gevolgd door de houthakkersstad Vancouver in 1886.
Waar wij nu varen werd het gebied langzaam en
spaarzaam bewoond door 'witten'. De grootste trekpleisters waren hout
en visserij. De voorraad prachtig hout leek onuitputtelijk en veel
werd verscheept naar Europa. De visserij concentreerde zich op de
zalmvangst en werd gecontroleerd door de cannery's, de bedrijven die
de zalm inblikten en verscheepten. Een hard leven, ver van alle
comfort en zorg.
De
geschiedenis van Malcolm Eiland is hierop een uitzondering. Een groep
Finnen was
geëmigreerd naar Canada en werkten in de mijnen van Durban op
Vancouver eiland. Dat was niet de
betere toekomst die voor ogen hadden
en ze gingen op zoek naar een beter leven. Ze kwamen in 1900 naar
Malcolm
eiland om een socialistische coöperatieve commune op te zetten, een
van de eersten in zijn soort. Voor de ideologische grondslag en
leiding vroegen ze Socialist Matti Kurikka uit Finland te komen. Het
dorpje werd Sointula genoemd, “Plaats van Harmonie”. Het eiland
was onontgonnen terrein en hard werk was het zeker om huizen te
bouwen en land geschikt te maken voor landbouw. Probeer je eens voor
te stellen dat je alles van de grond af op moet bouwen, elektriciteit
en machines waren er niet en alles moest zelf gemaakt worden
inclusief het eten. In een van de eerste jaren was er een grote
bosbrand waarbij 11 mensen omkwamen en huizen verloren gingen, een
enorme tegenslag. In het piepkleine museumpje van Sointula liggen de
zelf uitgegeven kranten “Aika” met inspirerende artikelen uit die
tijd en de plattegrondjes waarop te zien is hoe het groeide. Er werd
een Finse Hall gebouwd als verbindend middelpunt in het dorp. Er
hangen foto's van theater optredens en muziek uitvoeringen en een
kleine bibliotheek. Naast een eigen plek werd er veel tijd gestoken
in cultuur en ontwikkeling voor de hele gemeenschap. Er waren sport
sessies en een gymnastiek groepje, een gezonde geest in een gezond
lichaam.
Kurikka,
de stuwende kracht achter
Sointula is een charismatisch, persoon maar minder bedreven in het
leiden van een groeiende gemeenschap en er ontstaan fricties. Kurikka
wordt opgevolgd door Makela, een sobere leider, maar de magie is
gebroken. Na 4 jaar vertrekt ongeveer de helft van de groep. De
gemeenschap maakt nieuwe afspraken, geen commune meer, maar nog wel
veel gedeelde waarden. Veel starters blijven, ondanks zware jaren
rondom de crises. Ze worden houthakkers en vissers en langzaam aan
krijgen ze vaste grond onder de voet. Er komen gelijkgestemde geesten
wonen en de gemeenschap groeit. Jarenlang was Sointula echt een plek
van harmonie, met hardwerkende bewoners, mooie houten huisjes en
prachtige tuinen. Geen drank op het eiland, geen politie (tot 1960)
en religieuze tolerantie waren de hoekstenen van het succes. Al denk
ik dat onderlinge saamhorigheid en zorg voor elkaar ook een groot
aandeel had. In het museum noemen ze het sisu, het Finse woord voor
taaie doorzettingskracht.
Als
wij aan wal komen zien we gelijk dat het anders is dan de plaatsen
die we eerder aangedaan hebben. Het eilandgevoel wat je ook hebt als
je naar Vlieland gaat of Schouwen-Duiveland van voor de dammen.
Eilandtijd loopt op een andere klok. Maar er is meer. Het dorpje is
piepklein en ligt uitgestrekt langs de baai, omzoomd door wilde
bloemen en tuinen. Hier en daar is het kleurige houten huisje
vervangen door een wat moderner bouwsel, maar de sfeer is nog
authentiek en eerder Fins/Europees dan Canadees. In het één kamer
grote visitorburo zit een aardige vrijwilligster die ons wegwijs
maakt. In de haven en in het dorp zijn fietsen te leen. Ik ben
duidelijk niet opgegroeid in een commune want mijn vraag of ze op
slot moeten wordt met gelach begroet. “Nee, natuurlijk niet, en als
ze weg zijn had iemand anders ze harder nodig”. Buiten staat een
grote kast met groente en plantjes, zelf afrekenen in een
conserven-blikje.
De
coöperatieve supermarkt, opgericht in 1909, de allereerste in heel
Canada, is een ander overblijfsel uit vroeger tijden. Van deze tijd
zijn de kunstenaars die hier neerstrijken en mooie dingen maken,
galerie aan huis.
We
verkennen het eiland met de fiets en lopend. Een lange wandeling
loopt langs Beautiful Bay en mooi is het zeker. Oud bos met enorme
bomen, afgewisseld met zicht op zee, het kiezelstrand en veel vogels.
Op één plek is een stuk strand waar orka's komen om met hun buik
over de kiezels schuren, een soort massage salon dus, maar we hebben
niet het geluk om de orka's daar (of elders) te zien. De andere
wandeling loopt langs de oude “homestead” van Mateoja, een alles
in één huis/boerderij. We zien een vage vorm in de grond, ijzeren
werktuigen en een oude put, voor de rest heeft de natuur de homestead
weer tot zich genomen. We zien wel de bomen met de brandplekken van
bijna honderd jaar geleden. Aan het eind van de wandeling is een
heerlijk zoet water meertje om te zwemmen. Het kan nét en is
verfrissend, maar niets voor Roel.
Er
is maar één ding wat we missen in het dorp: kinderen en jonge
mensen. We zien eigenlijk alleen maar leeftijdsgenoten. De middelbare
school is al jaren geleden
gesloten en jongeren die op het
eiland opgroeien vertrekken bijna allemaal naar Vancouver eiland of
elders. Sommige gezinnen hebben zelfs een weekend relatie waarbij
moeder met de kinderen op het vaste land (Vancouver eiland) woont en
vader zijn werk doet op het eiland.
Naast
het visitorburo zit een leuk koffietentje, Coho Jack. We komen er een
paar keer en raken aan de praat met de serveerster. Zij is
Braziliaanse maar na jaren Vancouver was ze met haar partner op zoek
naar een andere omgeving en vond ze Sointula. Dus wie weet komt er
ook weer een opleving in de geschiedenis van het eiland. Een nieuwe
golf van jonge mensen met een idealistisch verlangen naar een plek
van harmonie waar het groen is en de tijd ontspanner loopt dan in de
grote steden.
Wij
gooien los, met kruidenplantjes van het eiland onder de buiskap, ons
eigen stukje Sointula aan boord.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten