woensdag 18 april 2012

Nog één afscheidsfeestje

Speech van Roel's moeder
14 afscheidslunches& etentjes, 3 dagen en 2 afscheidsweekeinden: deze maand is het raak. We belanden in de volgende fase van dit avontuur, het afscheid nemen van kinderen, familie en vrienden. En die laten dat niet ongemerkt voorbij gaan. Ze verwennen ons, speechen, zingen, komen de boot bewonderen, wensen goede reis en zeggen dat ze ons zullen missen. Als alle beloften dat ze ons onderweg komen bezoeken  ook uitgevoerd worden, dan hebben wij binnenkort een charter- annex  reisbureautje. Dat lijkt ons wel wat.


Een enkeling vraagt ook voorzichtig of alle vertrekkers zoveel voorbereiden? Dan kijken ze naar de half afgemaakte buiskap en de nog niet opgeruimde medicijnen, de planning en andere zaken die duidelijk nog niet af zijn. Eeh, ja, eigenlijk wel.

Het is natuurlijk onze keus dat we alles zelf willen doen, maar er komt echt veel bij kijken. Ik noem de top 3 van deze maand: 
Roel in de loods van Aluminium Centrum Ams
1. De buiskap staat erop: veel werk, maar geweldig comfort. De ramen, afwerking, en zonnepanelen volgen nog.
2. EHBO training, boordapotheek, stage hechten ( bij de dierenarts)
3. Als we voor de 5e keer bij de Travelclinic komen zegt de baliemedewerkster: “goedemiddag familie van Schaik” en zet het pinapparaat vast aan: 2x9 inentingen in 3 weken.


Uitzonderingen maken het leven leuk: op 4 april hebben wij een welkomstfeestje! Na anderhalf jaar weggeweest, varen we weer de Grevelingen op. De dagen ervoor genieten wij van onze eerste zeiltocht dit jaar: Amsterdam-den Osse. De luxe om op een doordeweekse dinsdag als enigen op het Haringvliet te zeilen!  In Den Bommel is het 's nachts zó stil dat we alleen vogels horen. Na de sluis van Bruinisse een proestend geluid. Zou het.....? Ja, het is de enige echte Grevelingse Bruinvis! (Harry voor intimi) Hij is duidelijk blij dat wij er zijn en zwemt anderhalf uur met ons mee naar Den Osse. Dan weer links, dan weer rechts van de boot. We zitten helemaal te glimmen op ons achterdek.

Waarom gaan we eigenlijk weg als je hier ook een bruinvis naast je boot hebt? En al je vrienden en familie om je heen? Kijk, en dat is nu het goede van al die afscheidsfeestjes: ze duwen ons gewoon over het randje heen. We kunnen het nu natuurlijk niet meer maken om te blijven. Hoe moeilijk het op dit moment ook is om alles en iedereen achter te laten.
Als de overburen in de haven ons vragen "zijn jullie nu al terug van je wereldreis?" weten we het zeker: zo snel mogelijk weg hier! Anders worden we we ingelijfd in het bataljon van dromers die nooit vertrokken.
Dus we gaan nog voor één afscheidsfeestje: dat van onszelf half mei, als we de trossen losgooien.

Jacomine

9 opmerkingen:

  1. Dag Jacomine, wat een geweldig vooruitzicht. Wij hebben vorig jaar zo'n heerlijke sabattical periode achter de rug. Je leven wordt nooit meer hetzelfde! Geniet met volle teugen en kom met een rugzak vol verhalen en foto's gezond en wel weer terug.
    groetjes Marja Asselé

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Jacomine/Roel,
    Erg leuk om via jullie blog contact te onderhouden.
    Ook te lezen waar jullie zijn en wat zoal bezocht wordt
    is denken wij erg fijn. We kijken nu al uit naar
    de berichten/foto's/filmpjes enz.enz.
    Good luck of: Lia/Evert

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Filmpjes (en fotos) zijn een leuke toevoeging! Ik kijk uit naar de berichtgeving! De RSS staat aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hallo Roel en Jacomine,

    Natuurlijk gelijk op blog van jullie Tara gekeken en meteen maar aan mijn favorieten toegevoegd. Want...volgen ga ik jullie zeker op de grote reis.
    Afscheid nemen zou ik graag komen doen maar ik heb aangeboden om die week op mijn jongste kleinkind te passen en of Zeeland in dat plaatje past betwijfel ik.
    Ik hoop jullie nog op de haven te treffen en zoniet, wens ik jullie in ieder geval een heel behouden vaart en veel reisgenot.
    Brazilië lijkt mij geweldig maar zoals Lao Tzu al meldde:
    "a good travellor has no fixed plans and is not intent on arriving"
    dus touwen los en zien waar de wind jullie brengt.
    Geniet van die vrijheid.

    Wilma a/b/ Daurade

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Roel en Jacomine,

    Ze gaan! en wij mogen hiervan meegenieten!
    Heel veel plezier een mooie wind en lekkere zon.

    ingrid en ad
    (cocagne)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Roel en Jacomine,

    Wat gaat het nu ineens ontzettend snel:12 mei wegvaren. Dit is natuurlijk wel het moment waar jullie heel lang samen naar uit hebben gekeken. Leuk om op de website de route te zien die jullie gaan afleggen. Mooi ook dat wij jullie via de website kunnen blijven volgen.Wij wensen jullie heel veel plezier en een hele mooie reis toe.
    hartelijke groet,
    Rolf en Marleen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Jacomine en Roel,

    Nog een oaar nachtjes slapen en dan gaat de reis echt beginnen!
    Heel veel succes nog met de laatste voorbereidingen, afrondingen en afscheidsmomenten!
    Ik ga jullie lekker volgen opjullie mooie blog, ik verheug me er op!

    Groeten
    Sandy

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Jacomine en Roel,
    op de valreep, net voor jullie vertrekken heb ik me (hoop ik) goed aangemeld om jullie te volgen.
    Ik wens jullie een super reis en ben benieuwd naar jullie belevenissen. lieve groet Jonneke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tip: In geval van twijfel lekker buiten blijven en nog niet binnen lopen! Schitterende horizonten en een behouden vaart toegewenst. Hans

    BeantwoordenVerwijderen