dinsdag 23 april 2024

Bericht van zee dinsdag 23 april

Dinsdag 23 april - middag positie 29 20 N 69 12 W 12.00  boordtijd, nog 293 mijl tot Bermuda.


Gisteren stond in het teken van een uitdiepende, complexe depressie die net boven Bermuda langs trok, met staartjes in de buurt van onze koers.

Gelukkig kijkt Hans als weerman in Nederland mee naar onze tocht en hij mailt het advies om af te vallen om zo buiten de zone met té veel wind te blijven. Dat doen we en desondanks varen we de hele dag met dubbelgereefd grootzeil en de kleine kotter als voorzeil. De snelheid blijft 7+, maar niet helemaal de goede kant op.

Vannacht ging de wind om een kregen we een heftige regenbui met onweer en later gewoon regen. Dat was waarschijnlijk de front passage. De zeil manoeuvre in de stromende regen was geen pretje, en de zeilpakken waren daar niet tegen bestand. Die hebben we al geen jaren meer aangehad, maar helaas moeten we er weer aan geloven. We varen nu wel weer in een rechte lijn op Bermuda af, met zon, goede wind en niet te hoge golven. We zeilen met 1x gereefd grootzeil en de genua. Gemiddeld 7 knopen over de afgelopen 12 uur, dat is erg goed! De verwachting is tot middernacht nog wind en daarna waarschijnlijk de motor aan als we in een windstilte komen.

De eerste dag van de tocht dacht ik dat de zeeziekte mij dit jaar bespaard bleef, maar de afgelopen twee dagen waren behoorlijk vervelend. Ik draai mijn wachten, maar verder kom ik tot niets. Meestal duurt het een dag of drie voor mijn lijf weer gewend is aan de beweging van de zee, dus ik ben er bijna doorheen hoop ik. Roel heeft daar gelukkig geen last van, maar ook hij is beperkt door de bewegingen van het schip. We waren blij met de vooraf klaargemaakte nassie die alleen opgewarmd hoefde te worden. 


Wordt vervolgd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten