zondag 12 mei 2024

Een feestelijke zondag - 12 mei

Zondag 12 mei
Middag positie 12:00 UTC : 39 05 N 36 38 W. Afstand tot Horta 403 mijl.

Vandaag is een feestelijke dag voor ons. Precies 12 jaar geleden was de 'Vaar Wel' party en voeren we weg uit Delfshaven. Voor een jaar of vijf? Het is iets meer geworden. Er staat een klein glaasje wijn klaar om het te vieren bij het eten. 

Het laatste stuk van de zaterdag varen we pal voor de wind op het grootzeil. Vannacht hadden we twee uur lang een erg onrustige zee, de giek rammelde heen en weer op de golven. Als het rustig is aan boord en met weinig scheepvaart, zoals nu,  doen we tijdens onze nachtwacht kleine dutjes van 20 tot 30 minuten met een wekker erbij om regelmatig te kijken. Roel was zo ontspannen (of ontregeld door de verschuivende tijd) dat hij door zijn wachtalarm heen geslapen was, ondanks de bonkende giek. Ik word daar dan wel weer wakker van....
Tijdens mijn tweede nachtwacht was ik buiten om de windvaan te checken toen we (denk ik) een walvis schampten. Het schuurde langs de boot, was groot, een enorme splash, een stuk staart en bruisend water naast de boot en toen was het alweer verdwenen in de nacht. Ik schrok me een hoedje, maar ik denk de walvis nog meer!

We varen het Azoren hoog in, strak blauwe lucht en zonnig. De wind neemt gaandeweg af. Genua erbij, niet genoeg. Genaker erbij, even genoeg maar te veel afgedekt door het grootzeil. Grootzeil gestreken en nu varen we op alleen de genaker 5 mijl per uur, geweldig!  En we hopen dat het zo een paar uur blijft. Het vooruitzicht is toch ergens een stuk op de motor. 

In de keuken zijn de zachte groenten en fruit nu op. We gaan over op de kooltjes en knolletjes. Als fruit hebben we nog een ananas die net rijp is.
Bij de lunch was een lekkere Waldorfsalade met het laatste appeltje en bleekselderij. Vanavond eten we bietjes risotto met gorgonzola.

De dieren telling: gistermiddag hadden we een prachtig show van zeker 10 dolfijnen. De impresario had niet door dat we de tijd verzet hadden dus ze waren te vroeg voor het happy hour, maar nog steeds geweldig. Omdat het zonnig was kon ik ze goed zien, het is de 'gewone' dolfijn, ik vind dat de naam ze geen recht doet. We zien ook weer Portugese kwallen voorbij zeilen.

Wordt vervolgd....

1 opmerking:

  1. Jullie zullen nu al wel in Horta zijn. Heel leuk om jullie tocht te kunnen volgen. En wat een mooie mijlpaal … al 12 jaar onderweg. Dat verdiende een fijne zeildag!
    Groet, Mira

    BeantwoordenVerwijderen