dinsdag 14 mei 2024

Een prachtige dag, wind tegen - 14 mei

Dinsdag 14 mei
Middag positie 12:00 UTC : 39 24 N 32 35 W. Afstand tot Horta 190 mijl.

Dat was een hoopvolle afsluiting in het vorige blog, de praktijk is weerbarstig. We hebben wind, maar pal tegen. Gistermiddag hebben we de hoog opgesneden genua verwisseld voor de grote genua voor de lichtere wind, echt een klus al zeilend. Misschien niet het meest handige zeil om hoog aan de wind te varen of te laveren.
De afgelopen 12 uur zijn we maar net iets meer dan 20 mijl dichter bij Horta gekomen. Dat laveren blijft zo, de komende nacht in ieder geval. Daarna draait de wind mogelijk iets gunstiger of valt weg en gaan we op de motor verder. Er komt in ieder geval 1, zo niet 2 dagen bij. We zeilen nu prachtig 5 knopen en het is een heerlijke dag, we kunnen ervan genieten als we de aankomst even los laten en dat lukt het ene moment beter dan het andere. Vannacht had ik ook het eerste schip zonder AIS in de buurt, zo'n vier mijl bij ons vandaan zag ik zijn lichten. Goede stimulans om de wachten serieus te blijven nemen.

De keukenprinses ontbreekt het aan inspiratie, maar tussen de middag hadden we Roel's onovertroffen koolsalade, een klassieker aan boord van Tara op lange afstanden. Vanavond wordt het pasta en iets uit en potje :-) 

De dieren zijn een grote bron van plezier. Gistermiddag had Roel twee geschrokken bultrug walvissen een paar scheeps lengtes voor de boot. Een dolfijnenshow eind van de middag én vlak voor donker nog een keer vrolijkt een hele dag op. Iets verder weg zag ik 4 of 5 orka vinnen door het water scheuren. De hele dag zweven er grote pijlstormvogels langs de boot, helaas poepen ze ook op het zeil, maar een zeker teken dat we dichter bij land komen!

Wordt vervolgd....

1 opmerking:

  1. Ha Jacomine en Roel,
    Jullie vorderen gestaag, misschien niet zo snel als gehoopt, maar 'je bent er bijna'!
    ( ik was paar dagen in Zeeland met nieuwe laptop/andere wifi en het publiceren van mijn post wilde niet lukken. Ik heb de tekst bewaard en vind hem nog wel actueel, dus bij deze het oudere bericht :
    TARA en jullie 'doen' het heel goed, houen zo! Mooi om te lezen.
    En gelukkig is die zeeziekte weggebleven Jacomine! Moet eerlijk zeggen dat ik soms tijdens het lezen, zelf een beetje zeeziek werd :)
    En dan tijdens rustiger vaarwater, weer allemaal lekkere maaltjes uit dat keukentje te voorschijn toveren ! Ik zie het voor me, heerlijk, in meerdere opzichten :)
    @ Roel : zet de wekker 's nachts maar dubbel, anders kan het voor ons hier wel eens te spannend worden...ha, ha
    Veel plezier, succes en goede aankomst op de Azoren.
    LFS LIA

    BeantwoordenVerwijderen