donderdag 2 mei 2024

Oversteek Bermuda - Azoren, dag 1

Op vrijdag 26 april komen we om 2 uur smorgens aan in St George. We varen door de smalle, donkere City Cut naar de prachtige natuurlijke havenkom.

De dagen in Bermuda vliegen voorbij, het eiland was boven verwachting leuk. Geen tijd om een blog te schrijven, dat volgt nog. Een goed weer venster dient zich aan, dus dinsdag zijn we de hele dag bezig met voorbereiden: diesel, water, vertrek controles, boodschappen, maaltijden voorbereiden, schoonmaken en laatste dollars uitgeven. We gaan ervoor! We varen uit met drie Nederlandse zeilboten, Hoogtij, Spirit of a Geisha en wij, bestemming Horta, op het eiland Faial in de Azoren. Met 1800 mijl de langste oversteek van de reis.

Vertrek Bermuda woensdag 1 mei 9.00 uur lokale tijd.

Zoals verwacht weinig wind, dus de eerste dag op de motor/motor zeilend en om 21.00 kan eindelijk de motor uit en varen we gemoedelijk halve wind de nacht in. Er is oceaan swell, een lange langzame golf, maar niet vervelend.
Het is zelfs zo rustig dat we gewoon kunnen koken: linzensoep voor de lunch en 's avonds verse boontjes (een traktatie), koude gegrilde kip en rösti.
We slapen alletwee redelijk goed voor een eerste nacht.

Donderdag 2 mei
Middag positie: 33 33 N 62 25,5 W. Afstand tot Horta 1636 mijl.

De wind draait wat door naar het westen, we varen nu voor de wind. Om 9 uur vanmorgen hebben we de genua uitgeboomd over bakboord en varen we als melkmeisje gemiddeld 5 tot 6 mijl per uur, prima! Tot nu toe ook geen zeeziekte, dat is een goed begin.

Wordt vervolgd...

1. Heel leuk jullie op predictwind te volgen. We kijken iedere dag. Hier onweert het nu. Wederom veel neerslag. Jullie goede behouden vaart.

2. Succes de komende 2 weken en behouden vaart.