vrijdag 7 juni 2024

7 juni - drie dagen onderweg

7 juni - drie dagen onderweg

Positie middaguur boordtijd: 41 35' N 24 53 W


De eerste drie dagen waren niet om over naar huis te schrijven, dat zal ik dan ook niet doen. De samenvatting: na een prachtig zonnig afscheid van Sao Miguel, wind tegen, harde wind tegen, kruisen, golven, zeeziek en slecht slapen. We zijn hemelsbreed maar 245 mijl naar het noorden opgeschoten en nog minstens zoveel voor de boeg voordat we naar het westen kunnen afslaan.

Vandaag ziet het er beter uit, naar noordelijke begrippen dan. Het turquoise en het prachtige inktblauwe water is nu leigrijs. Tussen de vele wolken schijnt af en toe de zon, maar de golven zijn afgenomen, een lekker windje en met vol tuig varen we aan de wind zo'n 6 knopen, goed zeezeil weer dus. Lekker douchen en de stemming klaart op, ik denk dat er straks zelfs weer een happy hour is.

De eerste dagen nog dolfijnen, stormvogels en een enkele Portuguese oorlogsschip kwal gezien, maar daarna niets meer. Ik geef ze geen ongelijk, ik bleef ook in de Azoren als ik hen was.

Opvallend vind ik hoe goed alle zeil manoeuvres gaan, of we ons nu goed voelen of niet. Reven, wisseling van zeil, bakstagen, alles loopt soepel op de routines die we opgebouwd hebben. De Windpilot wordt weer erg gewaardeerd voor al het sturen, vannacht zijn we niet 1x buiten geweest om haar aan te passen!

Het is lastig om deze oversteek in mijlen aan te geven omdat we niet een directe route kunnen varen. De heersende windrichting is noordoost, en daar willen we naartoe. We gaan eerst noord en daarna op de westelijke wind van een depressie, die er dan waarschijnlijk is, richting het Kanaal.

En noodzakelijke omweg om met de systemen mee te varen. Nog een dag of 12 dus...


Wordt vervolgd.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten