zaterdag 26 mei 2012

23-26 mei Whitby-Farne eilanden

Prachtig weer, al dagen. Heerlijk gewoon. In Whitby starten we met het fitness programma: twee dagen lopen we langs de rivier de Esk. De enige (of een van de weinige?) rivieren aan de Oostkust waar nog wilde zalmen zwemmen. De zalmen en forellen zien we niet, maar het is een prachtige omgeving. Alle voorjaarsbloemen bloeien, we lopen langs hagen van meidoorn en velden van daslook. Waar Nederland de mooiste fietspaden heeft, heeft Engeland een geweldig wandelnetwerk. De tweede dag denk ik een makkie te hebben: het pad loopt op de kaart naast de rivier. Hoe Nederlands! In Engeland betekent het dat je het ene moment langs de rivier loopt en het volgende moment driehonderd meter hoger op de oever, en zo zig zaggen we op en neer. Fitness is het zeker en morgen vast stijve spieren, maar dan mag ik gelukkig weer zeilen.
Tussen Whitby en Pickering loopt een van de oudste stoomtrein trajecten van Engeland en daarmee gaan we naar het start punt en weer naar de boot . We missen het stationnetje waar Hogsmeade opgenomen is in de Harry Potter Films, maar ook op de anderen wanen we ons 100 jaar terug. Als we zien dat de locomotief de "Groene Ridder" heet is het plaatje compleet.
Met Fish en chips nemen we afscheid van Whtiby, dat hadden we beter niet kunnen doen.

25 mei zeilen we 60 mijl in 12 uur van Whitby naar Amble. De eerste uren op de motor het tweede gedeelte op zeil.

26 mei vandaag zeilen we 20 mijl naar de Farne eilanden. Een mooiere dag kan ik niet bedenken. Wind 3 รก 4 Beaufort uit het Noorden, van dat prachtige heldere licht, alles bezeild in twee lange slagen en achter de buiskap ook nog lekker in de zon. Het is ook de eerste dag dat ik me weer helemaal fit voel op zee: hoera!
De Farne eilandengroep is een natuurreservaat, beroemd om de vele vogels die hier nestelen en de duizenden zeehonden die hier jongen. We ankeren op Inner Farne naast de toeristen boten die hier van 14.00-17.00 aan land mogen. Omdat Farne al zolang een reservaat is, zijn er veel vogels opgegroeid met mensen in de buurt zonder er bang voor te zijn. We lopen dan ook op 50 cm van sternnestjes, zitten oog in oog met een aalscholver met jongen op een piepklein richeltje en verbazen ons over de aantallen vogels die hier op een kluitje zitten en door elkaar heen broeden. De Papegaaiduikertjes graven nesten onder het gras, maar liever gebruiken ze die van vorig jaar. De eerste eitjes zijn al uit, want de ouders vliegen heen er weer met voedsel naar binnen. De grote meeuwen weten het ook en zitten al te wachten op een onbeheerd jong, maar die laten zich nog niet zien.
Na 5 uur liggen we alleen en wachten we op de vloed. Op open zee merk je eb en vloed alleen in stroom mee of tegen. Hier is het effect spectaculair. We ankerden in een hoefijzerbaaitje, 6 uur later liggen we bijna op open zee met hier een daar een rots die uitsteekt boven het water en een eilandje.
Op de stroomrafels zit vis en de vogels en paar zeehonden vissen om de boot. Uren zitten we buiten in de zon te kijken. Tot om 9 uur in vijf minuten tijd alles dicht zit van de mist: show over voor vandaag.

Jacomine

Wegens gebrekkig wifi aan de wal verzenden we dit vanaf de boot met de kortegolfzender.
Foto's en filmpjes volgen later.