nachtvlinder in de haven van Vitória |
We zijn inmiddels op weg naar Rio de Janeiro, ruim 1.000 km zuidelijker en dat is goed te merken.
Enerzijds aan het weer, want voor het eerst in een jaar komen er weer
depressies over. Somber weer, veel wind en langdurige regen. Ze komen
uit Argentinië, geen wonder dat de Brazilianen niet van de
Argentijnen houden. Dus de lange broeken en truien worden uit de
mottenballen gehaald. De depressies zijn koude-fronten en geven nogal
wat wind uit zuidelijke richting en dat is nu net waar we naartoe
willen. Bijkomend effect van de vele wind is een zeer forse en
onaangename golfslag, mede door de wind die tegen de stroom ingaat.
Dit gaat ons schema en onze reis voor de komende maanden bepalen: we
gaan depressie-zeilen! Ofwel, we wachten tot een depressie voorbij
is, gaan dan zo snel mogelijk de zee op en duimen dat we op de plaats
van bestemming zijn voordat de volgende depressie zich weer over ons
uitstort. Gelukkig is dit met huidige weersinformatie veel
makkelijker dan in het verleden. En we gaan natuurlijk de zomer
tegemoet!
Pedra Azul begin van de morgen, ander weer! |
Anderzijds merken we
het ook aan de steden. Vitória een heel andere stad dan Salvador en
dat is een voorteken van wat ons in het zuiden van Brazilie verder te
wachten staat. Had Salvador een duidelijk Afrikaanse inslag -
inclusief de armoede - Vitória oogt westers met flink wat hoogbouw,
luxe winkels en voortrazend verkeer. Opeens zijn de straten goed
geplaveid, de mensen beter gekleed, de auto's nieuw, de gebouwen zijn
af en afgewerkt, er ligt geen vuilnis op straat etc. De mensen zijn
blanker en vooral slanker!
Ook de haven is
anders. Vanaf nu zijn het Clube's, met zwembad, sportveld, forse
speeltuin en diverse restaurants en cafés. Het ledental is een
veelvoud van het aantal boten en het heeft sterk het karakter van een
coutryclub, met vermaak voor het hele gezin.
Het beroemde blauwe korstmos |
Vitória is een
aardige stad, maar de depressies houden ons langer vast dan voorzien
en zo spectaculair is het nu ook weer niet. In ieder geval geeft dat
tijd om weer wat te klussen. Helaas zien we dat er meer kapot gaat
dan wij in de schaarse tijd die we ervoor uittrekken kunnen
repareren. Dat heeft ook te maken dat veel spul voor boten gemaakt is
voor een paar weekendjes en 2 weekjes zomervakantie per jaar en niet
bestand is tegen 365 dagen per jaar onder soms extreme
omstandigheden. En het klinkt gek, maar ondanks al het werk in
Salvador hebben we gewoon nog steeds een achterstand. En met
Patagonie en Chile voor de deur, waar het weer minder is en de
beschikbaarheid van onderdelen nul, is het nu of niet. We worden er
soms wel knap chagrijnig van, wat we dan heerlijk op elkaar
uitleven, want iets anders is er niet:-). Als de boot vol ligt met
piepschuim, schuurstof en onderdelen verzucht Jacomine dat ze zich
aan gaat melden voor de tv serie “Mijn man is een klusser” maar
volgens mij heet het programma “Mijn vrouw wil steeds iets nieuws”.
Tijd voor een uitstapje van een paar dagen naar het binnenland. Nu
heeft Brazilie geen treinen en in de steden nauwelijks metro of tram.
De bus is hier zo'n beetje het voornaamste middel van vervoer.
Steeds weer nieuwe kleuren en vormen: Clusia |
Dat
betekent dat in de steden eindeloze stromen bussen zich een weg
proberen te banen, terwijl ze het overige verkeer flink ophouden. De
bussen gaan frequent, al kost het vinden van een tijdsschema en de
juiste opstap- en uitstapplek wel veel moeite. Maar de Braziliaan is
vriendelijk en behulpzaam. We vragen het en meestal is er wel iemand
die dezelfde kant op moet en 'liften' we mee. In de spits is het geen
uitzondering als er een paar honderd mensen eindeloos geduldig bij
een busstation staan te wachten en als de juiste bus dan eindelijk
komt, is deze overvol en zit er niets anders op dan te wachten op de
volgende. We begrijpen maar al te goed waarom er hier gestaakt wordt.
Tussen de steden
rijden duizenden comfortabele bussen. Die vertrekken van centrale
opstappunten in de stad en de organisatie is erg goed. De langere
afstanden zijn vooral 's nachts erg populair.
Langs het touw naar boven, 45% helling |
Maar deze bussen
kruipen over de 2-baans wegen door heuvel- en regelmatig zelfs
bergachtig terrein samen met een eindeloze stoet zeer langzame
vrachtwagens. Echt opschieten doet het dus niet en niet geheel tot
onze gemoedsrust proberen de bussen ook regelmatig de vrachtwagens in
te halen. Ach ja, de meeste buschauffeurs trainen om Formule 1
coureur te worden.
We gaan naar Pedra
Azul, een enorme granietklomp bedekt met groen/blauw korstmos, die een paar
honderd meter boven de omgeving uitsteekt en die vooral bekendheid
geniet van zijn waterval met een aantal natuurlijke 'zwembaden' of vijvers. De
wandeling kan alleen met een gids gemaakt worden en we komen in een
groep met 18 Brazilianen. Da's effe wennen, want bij iedere
grasspriet moet er gefotografeerd worden. En dan gaat het natuurlijk
niet om de grasspriet, maar om de Braziliaanse schone, die natuurlijk
wel eerst haar haar goed moet doen, in de juiste pose moet gaan staan
en natuurlijk een big smile moet opzetten. Ofwel, die wandeling van
een paar kilometer neemt een halve dag in beslag.
De vijvers van de waterval en uitzicht |
Aardig is wel dat
de gids veel vertelt en dat er een stijl stuk in zit waar we langs
touwen naar boven en beneden gaan. De waterval staat bijna
droog, het heeft immers al een paar dagen niet geregend, maar
gelukkig zijn de 10 meertjes op een rijtje goed gevuld. Gezwommen
wordt er door de Braziliaanse schonen helaas niet. Wat ook tegenvalt is
dat in de groep jongere Brazilianen er nauwelijks Engels
gesproken wordt.
We maken 's middags een
tocht te paard. Voor Jacomine is dat een hele overwinning, want 15
jaar geleden heeft ze in Marokko bij het paardrijden een pijnlijke
landing gemaakt en een maandenlange blessure opgelopen. De manage
ziet er luxe uit, alles is hier eco en biologisch en we vragen ons
serieus af hoe dit economisch te verantwoorden is met de paar klanten
die er zijn. Zal wel een rijke Braziliaan zijn! De paarden zijn
Noorse Fjorden en zijn goed verzorgd en gemakkelijk te berijden. We
maken een mooie tocht door Atlantisch regenwoud naar een ander punt
van de meren, ook nu weer met toelichting van de gids. Alle gidsen
hebben hier een opleiding “fotograferen van gasten” gehad lijkt
het, zie hiernaast de mooie plaatjes, maar Engels spreekt niemand. We
zien zelfs een gordeldier! Eerder hadden we al de holen gezien, maar
het dier zelf is echt bijzonder om te zien.
Foto van de gids, haar altijd goed met cap! |
Als econoom kan ik
het niet laten van een afstandje naar deze booming economy te kijken.
Ik heb gemengde gevoelens. Sao Paulo en Rio verdienen samen 54% van
het Bruto Nationaal Product en dat trekt niet alleen de economie,
maar ook de machtsverhoudingen scheef. Zorgwekkender is dat de
inflatie hoger is dan de salarisstijging. En dat alles hier op
afbetaling gekocht wordt: je vakantie in 12 maanden, je bikini in 3
maanden of je 10 jaar oude auto in 60 maanden, als die dat al
haalt.... Ik hoop dat wij iets van de kredietcrisis geleerd hebben,
Brazilie in ieder geval nog niet.
Roel
Gordeldier |
Lieve Noorse Fjorden |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten