Met
de scenic bus terug naar Seward, maar de buschauffeur is iets minder
“scenic”. Hij vindt stoppen voor de Beluga walvissen die we
onderweg zien in de Cook Inlet niet bij de “tour” horen. We mogen
er al uit in het wildlife centrum en daar moeten we tevreden mee zijn. De rit is gelukkig wel scenic, het blijft verbazen: de ruimte,
bergen, meren, sneeuw en gletsjers in de verte.
In
Seward zien we de bemanning van Dione, Sagata en Wings & Strings
weer, allemaal vrienden uit Tannowa en met dezelfde agenda onderweg.
Eerder zagen we Brother Wind en Arpatas al hier. Ook al varen we in
hetzelfde gebied, we zijn elkaar nauwelijks meer tegengekomen de
afgelopen zomer. We pakken moeiteloos de draad weer op in veel
gezellige uren. Drie boten blijven aan boord in Seward, de anderen
gaan naar huis en wij hebben nog een etappe te gaan voor onze
winterstop. Tussen de sociale afspraken door is het even hard werken.
Gas, diesel, boodschappen, was, achterstallige internet zaken en
blogs bijwerken in de bibliotheek. We zijn aan onze derde
telefoon-maatschappij toe, hebben inmiddels twee nieuwe telefoons en
als we geluk hebben doet nu één van de 3 telefoons het waar we een
simkaart van hebben. Met de nadruk op 'als', de uitdagingen die we in
ieder nieuw land hebben, lijken hier extra lastig.
We
varen uit met een weerbericht zonder wind de eerste dagen en iets
teveel wind – maar geen storm - aan de andere kant van de Golf van
Alaska. We slaan helaas Prince William Sound over. De weerberichten
voor de komende weken laten steeds sneller opeenvolgende depressies
zien waardoor de golven niet meer tot rust komen en we willen onze
oversteek niet in zulk weer varen. De herfststormen naderen en we
zijn met nadruk gewaarschuwd voor de Golf van Alaska door lokale
vissers. Het lijkt een beetje op de Golf van Biskaje, lagerwal bij
veel wind, diep water die in een korte tijd oploopt van kilometers
naar honderd meter of minder diepte en bij de kust zorgt voor enorme
golven en grondzeeën bij de ingangen van de sounds.
Nu
is er geen vuiltje aan de lucht. We varen nog een keer door de
Eldorado passage, horen de tour boten in de buurt over “big fins”
oftewel orka's, een laatste blik op de prachtige Bear Gletsjer en dan
zijn we de Ressurection baai uit. Nog uren daarna zien we de puntige,
besneeuwde bergtoppen en daartussen het Harding ijsveld glinsteren.
Het Harding ijsveld voedt alle gletsjers van het Kenai schiereiland
en aan de andere kant in de Cook Inlet. Dit ene ijsveld is al bijna
10.000 km2 groot, ter vergelijking Nederland is 33.000 km2. Alaska
heeft bij benadering 10.000 gletsjers, getallen die bijna niet te
bevatten zijn.
Yan(mar
motor) en Ray (de autopilot) zijn een ijzersterk, zij het een
lawaaierig team en we varen over een spiegelgladde zee. Wij spelen
“alleen op de wereld”, de zon en de maan verstoppertje en
kiekeboe achter de wolken. Als de maan het opgeeft is er vrij spel
voor de sterren. We verwonderen ons dat we in het oosten het
sterrenbeeld Orion zien. Op onze oversteken in de Zuid Pacific zagen
we Orion aan de westelijke hemel, maar wel in een ander jaargetijde
en misschien ook op een andere tijd. We varen nu onder de Poolster,
Seward is het noordelijkste punt van onze reis met 60º
noorderbreedte.
Midden
in de golf ligt een verraderlijk laag eilandje: “Middleton”. Met
onze kaarten geen probleem, maar juist afleiding. We moeten opletten
en overdag zijn er tientallen zeevogels om ons heen. Een paar keer
zien we een Black Footed Albatros, met een spanwijdte van 2 meter
scheert hij over het water.
Na
bijna twee dagen op de motor komt eindelijk de beloofde wind. Ik maak
Roel wakker om 05.00 om te hijsen. Lekker, zo uit bed in het donker
de regen in. Het grootzeil gaat redelijk vlot omhoog, maar toch nog 1
binder vergeten. De genua wil niet uitrollen, slipsteek in de
reeflijn vergeten, nog niet uitrollen, te veel spanning op de val,
nee? We kunnen het even niet oplossen. Dan de kotter maar bij tot
daglicht. Wil ook niet uitrollen, weer de slipsteek vergeten. Nog
niet uitrollen, zit het bandje er nog om? Ja, bandje eraf. Ik trek
aan de schoot en de kotter rolt uit terwijl Roel nog op het voordek
staat. Niet fijn. Dan blijkt dat op de genua ook nog het bandje zit,
even vergeten, het zit er zelden of nooit om. Dus de kotter weer in
en de genua uit. Als alles staat kijken we elkaar aan, we hoeven het
al niet meer te zeggen, dit was gepruts! Te weinig gezeild de laatste
maanden. Tara en Sara (de windvaan) trekken zich er niets van aan en
vinden moeiteloos het ritme tussen de golven en de wind. Roel kruipt
snel terug voor een laatste uur slaap en nu zijn het de dames die
genieten van de stilte, het eerste daglicht en de snelheid die we
maken, ons zeilende bestaan.
De
wind draait gaandeweg meer naar het westen, bijna voor de wind. De
harde wind is wat vertraagd, we houden zo rond kracht 4, heerlijk
zeilen. De laatste dag op zee met steeds meer blauw en zon. De wolken
boven land trekken langzaam weg. Eerste zien we een paar puntjes
uitsteken en langzaam aan komen de hoge toppen van de Fairweather
range een voor een te voorschijn. Aan de besneeuwde toppen te zien
hebben zij de regen als sneeuw ontvangen. Het is prachtig om ze
dichterbij te zien komen, we zien zelfs La Perouse gletsjer door de
bewolking verschijnen, een enorme rivier van ijs helemaal tot het
water. Een prachtige zonsondergang kleurt de avond, mooi op de zee en
de besneeuwde bergen.
We hebben Cape Spencer al in het zicht, maar
het zal toch net donker zijn voor we de zeer beschutte Elfin Cove in
gaan lopen. We zijn rond doodtij bij de ingang van Cross Sound en
surfen met dik 7 knopen naar binnen. Daar krijgen we toch een poosje
aardig hoge, onverwachte rollers. Dat is niet fijn voor de wind en we
kunnen hier ook niet strijken. Op de hand sturen we erdoor heen en
dan wordt het rustiger. We strijken het grootzeil en op de motor
varen we verder. Met radar en digitale kaarten komen we veilig in
Elfin Cove. Ze hebben gelukkig de verlichting op de pier en om kwart
over negen liggen we vast. Dit was een goede oversteek, nu hebben we
opeens drie weken vakantie in Oost Alaska waar de beroemde Glacier
Bay ligt en andere prachtige plekken. Morgen eerst Elfin
Cove verkennen.
foto's van dieren uit het Wildlife Conservation Centre: zwarte & bruine beer en muskos, Seward haven met Holland America line cruise schip, rest spreekt voor zich.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten