vrijdag 10 november 2017

Aliens in Guam - 28 - 31 oktober

Het weer blijft ons goed gezind, in record tempo naderen we Guam: 540 mijl in precies 4 etmalen, misschien wel onze snelste oversteek ooit. Maar daar laat ons geluk ons in de steek. Bij het aanroepen van Apra haven krijgen we vraag na vraag en dat gaat niet al te vriendelijk. Uiteindelijk blijkt dat wij met onze paspoorten en travel authorization niet naar binnen mogen, we hebben een visum nodig. Dit hadden we totaal niet verwacht, dus ik heb ergens de kleine lettertjes over het hoofd gezien. De regel blijkt alleen te gelden als je met een privé jacht de Verenigde Staten binnenkomt en deze uitzondering wordt niet gemeld op de websites. Na veel heen en weer gepraat en tussenkomst van immigration mogen we naar een mooring bij de Marianna's Yacht Club om te wachten op een immigration officer.
Leden van de Yacht Club hebben de conversatie gehoord en zijn geschrokken van de toon. Via de VHF bieden ze hun excuses aan, heten ons welkom in de US en bieden aan dat ze boodschappen voor ons kunnen halen. Dat is heel lief, maar toch eerst immigratie. Ik denk nog optimistisch dat er wel een uitweg zal zijn, maar dat heb ik echt mis. De officers die naar de Yacht Club komen zijn aardig, maar onverbiddelijk. We mogen niet aan wal tenzij we een eenmalig visum kopen van $ 600,- per persoon. 1200 dollar is budget voor weken en we willen maar een paar dagen in Guam blijven om boodschappen te doen en iets van het eiland te zien. Dus we zien af van het eenmalig visum. De officers hebben duidelijk met ons te doen, na veel gebel met hun superior mogen we wel met onze dinghy op het strandje van de Yacht Club komen. Daar staat namelijk een telefoon en we moeten contact op kunnen nemen met immigration. We zijn blij met dit kleine beetje ruimte en de wifi van de club voor onze nieuwe weerberichten.
Voor de overige tijd hebben we huisarrest op de boot tot we weer vertrekken.
In de loop van de avond moeten we nog een keer terug naar het strandje voor de douane, want aan wal of niet, de boot moet wel douane papieren hebben.

Op de club ontmoeten we Bob die ook op zijn boot woont en Jan en Tom van de Ambler die net terug zijn van 13 jaar rond de wereld. Voor Jan is geen moeite teveel om ons te helpen. Ze vindt het zo erg dat we zo onvriendelijk bejegend zijn en snapt niet dat we een visum nodig hebben. Wij wel en het is maar goed dat we het hier horen en niet als we volgend jaar bij Alaska aankomen. We zullen voor een visum zorgen, dat is zeker.

Zondag is het restaurantje in de Yacht Club open en aan het eind van de middag komen er rond de 30 leden eten. Het is een grappig gezelschap want vrijwel niemand van de leden heeft een boot, maar ze hebben allemaal iets met zeilen. We krijgen veel vragen en morele steun en het is al met al een gezellige middag. Maandag worden we weer opgepiept door de harbor dat er een official van Homeland Security in de Yacht Club is voor ons. Mr Gomez is ook erg aardig, maar hij brengt ons wel een “Notice to detain, remove or present alien” die wij moeten ondertekenen. Wij kennen “alien” alleen als buitenaards wezen dus we zijn er een beetje lacherig over, we zijn hier “unwanted aliens” maar tegelijkertijd is het ook confronterend.
Dit is de eerste keer dat wij met ons Nederlandse paspoort ergens niet welkom zijn, al is het dan alleen omdat we aan komen varen met onze eigen boot. Hoe moet het zijn om een paspoort te hebben waarmee je nergens binnen mag komen, of gevlucht bent en geen paspoort hebt?

Wij hebben geen behoefte om langer dan nodig in Guam te blijven en maken afspraken om dinsdag weer te vertrekken. Bob gaat voor ons naar de douane om weer uit te klaren en Jan komt terug met tassen vol heerlijke verse groenten en fruit. Het beste wat we in maanden gezien hebben! Jan en Tom komen 's avonds aan boord nasi eten en er is gespreksstof genoeg voor een hele gezellige avond.

Vanaf onze mooring kijken we uit over de haven van Apra. Een groot bassin van de haven is gereserveerd voor de US Marine en we zien iedere dag grote marine schepen binnenlopen of vertrekken. Op de dag van vertrek komt er een enorm vliegdekschip binnen, het bovendek staat propvol met gevechtsvliegtuigen. We varen een paar uur heen en weer in de haven omdat niemand er in of eruit mag zolang het schip niet vastligt. Het is een indrukwekkend schip. Intussen ben ik de hoofdstukken aan het herlezen in “Het kerend tij” van Ian W. Toll over de gevechten op Saipan en herovering van Guam door de US in de Pacific War.
Bij de verovering van Saipan – een minuscuul eilandje – sneuvelden ongeveer 27.000 Japanners en bijna 3.000 Amerikanen en 10.454 Amerikanen raakten gewond. De 8.000 mensen tellende Japanse burgerbevolking heeft collectief zelfmoord gepleegd. Wat een vreselijke beelden! Bij de herovering van Guam vielen nog eens duizenden slachtoffers. De vliegdekschepen van de US speelden een doorslaggevende rol. Ik vind het moeilijk uit te leggen, maar in mijn gevoel komen geschiedenis en heden beangstigend dicht bij elkaar. De beelden lopen opeens door elkaar. Wat een afzien en verdriet en zijn deze scheepsbewegingen een opmaat naar een nieuwe episode in dit gruwelijke verhaal?
Nieuwe spelers, maar de uitkomst is toch altijd afzien en verdriet.

Later op de dag worden we uren gevolgd door een marine schip en de beklemming blijft daarmee nog een tijd hangen. In een zware bui verdwijnt het schip in de regen en daarna is het weg. We zijn weer alleen op de oceaan, maar we weten ons gezien.

foto's 
helemaal boven: Apra haven met rechts Orote schiereiland met vliegveld

onder:
zeilwissel voor ander weer



Geen opmerkingen:

Een reactie posten