dinsdag 7 mei 2024

Op weg naar de Azoren dag 6

Dinsdag 7 mei
Middag positie: 34 47 N 49 48 W. Afstand tot Horta 1042 mijl.

Die golven hebben we zeker gehad! Tot vannacht ook goede zeilwind gelukkig. Zondag de hele dag met 1x gereefd grootzeil en de kotter gevaren. Maandagmorgen om 3 uur nog een tweede reef in het grootzeil gezet op een erg hobbelige zee. De zorgvuldig cardanisch opgestelde melkschuimer voor de cappucino ging tóch om, het commentaar van de barista is niet door de censuur gekomen.

Vannacht minder wind, eerst weer vol tuig gezet, maar na een half uur er weer uit om alles binnen te halen en de motor te starten. De golven zijn nog steeds heel bokkig. Alle simpele dingen vragen planning: opstaan, tandenpoetsen, naar de wc gaan etc. Vanmorgen vloog Roel zijn koffie door de kajuit en de uiensoep heeft de lunch ook niet gehaald, maar ging gelukkig om in de keuken.

De grote depressie waarvoor we iets naar het zuiden zijn omgevaren heeft zich bedacht en trekt naar het noordoosten weg. Dat maakt ruimte voor een groot hoge druk gebied zonder wind later deze week. Wij varen nu weer een noordelijker koers om de uitloper van de depressie op te pakken en toch nog een aantal dagen te zeilen. We hebben geen diesel genoeg om alles te motoren en dat is met deze golfhoogte ook niet erg aangenaam.

Er is nu weer iets wind en we motorzeilen met afnemende golven wat het schip een stuk rustiger maakt. We nemen het er even van: bananencake gebakken en straks eten we gegrilde tonijn (helaas niet zelf gevangen), aardappel gratin en broccoli. Vanavond kunnen we hopelijk alweer zeilen, morgen met een stevige wind van achteren

Regelmatig zien we vracht schepen en tankers op ons scherm, soms dichtbij. Vanmiddag kregen we een bericht van een andere zeilboot via een van de vrachtschepen dat alles daar goed gaat aan boord. Net werden we opgeroepen door een passerende schip of alles goed ging met ons en dat er op deze koers harde wind te verwachten is morgen. Ontzettend aardig!

In de serie dieren zien we nog steeds dagelijks Portugese Oorlogsschepen (kwallen) voorbij zeilen, hoe zouden die in Portugal heten? Vanmiddag 3 dolfijnen die even om TARA zwommen en toen verder gingen. Geen enkele vogel te zien, die zitten waarschijnlijk allemaal op hun eieren.

We zijn nog niet op de helft, dus we varen vrolijk verder.