donderdag 7 februari 2013

Canarische Eilanden en Nederland - 1 januari-7 februari


1januari – 7 februari – Tenrife-Nederland-la Gomera
Drakenboom in de Botanische tuin van Gran Canaria

We liggen heerlijk te dobberen in de zon in de haven van San Sebastian op la Gomera, het laatste Canarische Eiland wat we aandoen. En wat fijn dat we dit prachtige plekje voor het laatst hebben bewaard! La Gomera heeft geen internationaal vliegveld en is in alle opzichten prettig achtergebleven in vergelijking met Tenerife en Gran Canaria. Het is een klein overzichtelijk eiland waar de specialiteit bestaat uit vriendelijke mensen, een ontspannen sfeer en een prachtig wandelnetwerk. De bus rijdt af en toe langs de begin- en eindpunten, boekje mee en ontspannen wachten na de wandelingen dus.

Anouk met de buren Hans en Liesbeth aan de paella
Januari was een maand van uitersten.
Anouk was de eerste week aan boord en dat was super gezellig. Anouk had keihard gewerkt en kwam voor een relaxweekje. We hadden geluk: het was de meeste dagen lekker warm en zonnig: strand- en snorkelweer dus. En één dag slecht weer: filmpjes kijken en pyamadag! Bijna als thuis.
Daarna afscheid nemen van Las Palmas, onze fijne buren in de haven en de mensen op de taalschool. Na 6 weken ook een beetje thuis.
In Tenerife laten we Tara achter om een week naar Nederland te gaan, is dat naar huis? Gelukkig komen Frans en Tineke aan boord om voor Tara te zorgen/van te genieten als wij er niet zijn.


Winter in de Zeeuwse polders: prachtig!
Er ligt een dik pak sneeuw en ijs: wat een overgang. De volgende dag rijden we vroeg in de morgen door de Veluwe naar Deventer. Alles glinstert en schittert: wat is het prachtig.
Een vol programma, we zitten gelijk weer in de agenda's. Maar wat is het heerlijk om onze familie en enkelen van onze vrienden weer te zien. We rijden dik 1000 km, eten geen enkele keer “thuis”, praten en luisteren honderduit. We schuiven overal zo weer aan, dit is thuis. Tandarts, arts, duikkeuring, watersportwinkels etc. etc. De dagen vliegen voorbij. Als in een roes zitten we 1,5 week later in het vliegtuig terug naar Tenerife.
Veel tijd om over te schakelen krijgen we niet want de boot gaat de kant op voor onderhoud aan het onderwaterschip. We blijven aan boord wonen en dat is redelijk te doen. De haven is rommelig en alles gaat langzaam, onvoorspelbaar en met veel mankracht. Wij zitten duidelijk nog of weer in een Nederlands ritme, we willen door.
De laatste dag van januari zeilen we met een heerlijke wind en veel zon naar la Gomera. Als we buiten zijn valt alles van me af. Op la Gomera komt de rust. Ik realiseer mij nu pas hoe ik iedereen gemist heb de afgelopen maanden en hoe fijn het was om weer in Nederland te zijn en even bij te praten. Thuis is er nog: in Nederland én hier op de boot. Het afscheid was ook minder beladen “tot de volgende keer” klinkt heel anders. Ons prikbord hangt nu vol met foto's van mensen, sneeuw en ijs, ik hoef niet te kiezen.
Markt op La Gomera, lekker vers mee voor onderweg

Vanmiddag gaan we de Europa verlaten om op weg te gaan naar Senegal en Gambia aan de westkust van Afrika. 800 zeemijl varen zonder tussenstop.
In meerder opzichten voelt het alsof we deel één van de reis afsluiten en ons opmaken voor deel twee. We zijn straks een week onderweg, het langst wat we ooit op zee zijn geweest. Dus tijd genoeg voor een tussen evaluatie denken we. Als alles lukt gaan we onderweg op het blog verslag doen van de oversteek. Dus tot het volgende blog vanaf zee.

De Spaanse klas van de Taalschool in las Palmas

De nieuwe doorvoer van de ankerketting naar de bak

4 opmerkingen:

  1. Behouden vaart deel 2! Tip: Bij Dakar stijgen vliegtuigen laag op over zee, dus dat zijn geen ufo's. Maat toen ik daar langs kwam in 1983 vroeg ik me wel even af wat er recht op me af kwam. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hans,
      Ik had iets vergelijkbaars. Er zat opeens eenflinke maat zeilboot een paar honderd meter van ons af. Net toen ik me afvroeg waarom zo'n grote zeilboot een wit toplicht had en waarom ik hem niet eerder gezien had, deed hij zijn landslichten aan.....
      Roel

      Verwijderen
  2. Jan van der Beek9 februari 2013 om 13:45

    Yvonne en ik vonden het heel gezellig om jullie op Tenerife een paar maal te spreken en samen te eten. Goede vaart, we volgen jullie. Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yvonne en Jan,
      Het was zeer gezellig en leuk om te zien hoe jullie je plekje daar gevonden hebben!
      Groeten, Jacomine en Roel

      Verwijderen