donderdag 14 februari 2013

Dag 7, de laatste dag op zee. Positie Dakar Senegal

De afgelopen nacht te weinig wind om alles te zeilen dus een gedeelte op de motor. Voor het eerst sinds ons vertrek uit La Gomera gaat het grootzeil naar beneden.
Langzaam aan komen de lichtjes op de kant dichterbij. Dakar ligt aan de andere kant van de Groende Kaap (Cap Vert op de kaart) dus zien we lange tijd alleen als lichtschijnsel aan de horizon. Het is gek, maar wetende dat we er bijna zijn is de nacht niet hetzelfde als vorige nachten. Onze blik is heel anders dan de nachten ervoor. Nu kijken we steeds naar de kust, zoeken naar vissers, proberen wat te zien. De nachten ervoor waren rustiger, geen schepen op aanvaringskoers was genoeg, het kijken ging niet zo ver weg, minder doelgericht. Net zoals er vlak voor vertrek altijd een bepaalde spanning is: hoe zal het gaan? Is er ook vlak voor aankomst het verwachtingsvolle aankomen: hoe zal het zijn? Én we zijn er bijna, het is goed gegaan.
Als speciaal afscheid krijgen we tijdens de beide nachtwachten nog een dolfijnenshow met licht en geluid. De dolfijnen schieten uren door het water, met eenzelfde fluorescerend effect als de golven van de boot. Soms in formatie van drie tegelijk, soms in de meest grillige patronen. Op een moment springen ze om de beurt uit het water om weer terug te vallen met een vuurwerk plons van oplichtende sterren.
Om 9.30 laten we het anker vallen in de Hann baai van de haven van Dakar.
De geur van houtskool in de neus en met zicht op een krioelende groep mensen, wat later de vismarkt blijkt te zijn.
Dakar lijkt een moderne stad met flatgebouwen én een stad met hutjes en onverharde wegen.
Het welkom bij de Club de Voile Dakar is heel prettig. We toeteren vanaf Tara, de taxiboot komt ons halen en wijst de weg op het terrein. Iedereen (zeilers en neringdoenden) die "thuishoort" op de club komt ons verwelkomen. Onze aankomst is dus niet onopgemerkt gebleven. De Nederlandse blauwe boot. De meeste boten lijken er al heel lang te liggen, de bewoners horen bij de inventaris van de club en vooral de bar.
Christiaan, onze opstapper voor de komende weken, is al in Dakar. Hij logeert bij de (Nederlandse) penningmeester van de zeilclub waar we liggen en vanavond gaan we met hen uit eten.
Vanmiddag handelen we de formaliteiten af: havenkantoor, police en douane. Een taxi crosst ons van kantoor naar kantoor met tussendoor de bank (voor de douane tarieven) en een kopieerwinkeltje voor het papierwerk. Vooral de douane lijkt erg belangrijk, want als we terug komen informeert iedereen of het toch wel gelukt is. Het gaat probleemloos en redelijk snel.
Al rijdende zien we een wirwar van voertuigen, van zeer gammel (onze taxi) tot gloednieuwe BMW's. We horen de oproep tot gebed van de moskee en tegelijkertijd dragen de vrouwen prachtige Afrikaanse jurken van batikstof. Grote, Frans aandoende gebouwen nog uit de koloniale tijd en kleine werkplaatsen die zo in de Soek in Marokko konden staan.
Alles gebeurt op straat, de gedroogde vis ligt in de middenberm, overal lopen, staan, zitten en liggen mensen.

De komende dagen gaan de Dakar en de omgeving verkennen, er is sprake van kamperen op het landje van de penningmeester. We laten het even over ons heenkomen.

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

7 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met deze mooie overtocht. Bijzonder om naar Afrika te zeilen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. He hans,
      Dank voor je reactie! Ja het is bijzonder om hier op eigen kiel te zijn. Er is veel scheepvaart hier, regelmatig rond de 10 schepen in een stukje van 60*60 mijl. Er zijn geen shipping lanes en ze varen allemaal langs 18W noord en zuid, dus moeten ze veel uitwijken en er wordt veel ingehaald. Een drukte van belang op de marifoon. Weet jij vanuit je ervaringen in het verleden waarom er niet wat meer gereguleerd is.
      Dank en groeten, Roel

      Verwijderen
    2. De Afrikanen hebben niets met 'regulering' denk ik, behalve als ze er vandaag iets aan kunnen verdienen. In de rest van de wereld heb je ook betrekkelijk weinig echte shipping lanes die gehandhaafd worden zoals op de Noordzee. Vroeger werd er ook grootschalig gevist voor NW Afrika, en dan heb je toch weinig aan een onbeheerde shipping lane. Veel plezier!

      Verwijderen
  2. We hebben weer met veel plezier mee-gelezen en geleefd.
    We horen wel dat mensen naar Dakar vliegen maar zeilen is toch even anders. Ga ervan genieten. Veel plezier.
    Lia/Evert

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel Lia en Evert, het is inderdaad genieten hier. Heel relaxed, zon zee en palmen voor de deur. Leuke mensen en heel andere sfeer dan de landen hiervoor. We schrijven er weer over op het blog. Groeten, Jacomine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Jacomine en Roel,
    Erg leuk om van jullie reis te lezen en foto's te zien.

    Lieve groetjes Carin de Leede

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Carin, wat leuk dat je het blog leest! Lieve groeten ook voor jou, Jacomine

    BeantwoordenVerwijderen