zaterdag 9 februari 2013

Dag 2 op zee – positie 23.57N en 17.30W

We raken ingeslingerd. We eten weer 3 keer per dag, slapen per persoon ongeveer 8 uur en poetsen keurig 2 keer per dag onze tanden. De wachten zijn omgekeerd, ik doe nu 'avonds van 8 tot 12 (eerst een filmpje) en 's nachts van 3 tot 6 en Jacomine doet de rest. Het gaat wel anders dan de afgelopen maanden, tegenwoordig zijn we binnen en doen we hazenslaapjes van een kwartier.
Het weer hadden we ons anders voorgesteld, geen zwembroek op het achterdek, maar dikke trui en lange broek. Zwaar bewolkt, windje 4, 5 soms 6, maar steeds schuin van achteren. We lopen op dubbel gereefd grootzeil een knoop of 6, dus dat gaat prima. Ander nadeel van dit weer is dat de zonnepanelen te weinig opleveren en dat dus de motor af en toe een uurtje aanmoet om stroom te draaien. Voordeel is dan weer dat we warm water hebben voor de douche. Want die charmante emmer met zout water op het achterdek blijft nog even in de bakskist.
Golfslag is vaak nog belangrijker dan wind. We hebben een wat langere deining die achterop komt. Gaat het harder waaien, dan neemt de golfhoogte ook snel toe. Andersom, als het minder hard gaat waaien, duurt het een uurtje voordat de golf weer in hoogte afneemt en maken we soms rare schuivers doordat de golven een duidelijke richting missen. Een op de honderd golven is ook een uitslover. Die zijn meestal 2 keer zo hoog als hun soortgenoten en ze zijn verraderlijk. Je bent er niet altijd op bedacht, dus het levert wel eens een omgevallen kop of een blauwe plek op.
Dolfijnen zien we regelmatig en we kunnen de soorten steeds beter onderscheiden. Dat gaat oa via de groepsgrootte. Schildpadden hebben we na de aanvaring van gisteren niet meer gezien. En we komen duidelijk dichter bij land, want er zijn steeds wel een paar vogels te zien. Voor de rest is het leeg, een enkele keer zien we op 4-5-6 mijl afstand een zeeschip.
Dagafstand 125 mijl, nog ongeveer 560 mijl te gaan, een dag of 4.
Roel.

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

1 opmerking: