zondag 17 september 2017

Oversteek Vanuatu - Micronesie - de evenaar 16 & 17 september

Middagpositie 16 september: 02º16' Zuid 162º03' Oost. Koers 340º
Temperatuur binnen 31ºC zeewater 30,9ºC Nog te gaan 592 zeemijl

Wel wind, geen wind, lange bui, korte bui, regenbui en hoosbui, zeil op, zeil neer, uiteindelijk eind van de middag géén wind en daar blijft het bij. Op de motor varen we met -hopelijk- het optimum van snelheid en dieselverbruik en duimen dat er nog wind komt de komende dag of dagen!
De zon hebben we vandaag niet gezien. Nu ook geen onweer meer en zover we kunnen zien geen nieuwe buien, het niets rondom de evenaar.
We hadden een drukke dag met dieren vandaag. Roel ziet een haaienvin, ik zie twee keer de adempuf van een walvis, maar daar blijft het jammer genoeg bij. Weer de tropic vogel (phaeton) met zijn lange witte staart (sorry geen paradijsvogel), verschillende pijlstormvogels, een klein stormvogeltje en een grote Booby. Helaas geen vis aan onze haak, maar wel op scherm een Japanse visser. In het echt zien we hem niet, te ver weg in deze waterige omstandigheden.

We eten een salade van gele rijst, gerookte vis, lente ui, paprika en zure room. Anouk is zo lief geweest om blikjes Johnnie de Boer kruiden voor me mee te nemen, in deze salade gebruik ik de zaatar, een beetje Johnnie doet wonderen op zee ;-) en wij kijken niet op een sterretje meer of minder.

Middagpositie 17 september: 00º35' Zuid 161º26' Oost. Koers 340º
Temperatuur binnen 32ºC zeewater 30,6ºC Nog te gaan 482 zeemijl

In de loop van de avond is er af en toe wind rondom een bui die langs trekt, zou het blijven? Ik wil Roel alleen uit bed halen als ik echt denk dat we kunnen zeilen. Maar pas als mijn wacht om 2 uur afgelopen is, hijsen we het grootzeil en genua,en ja we kunnen weer zeilen! Het is nu halverwege de middag en we zeilen nog steeds, dat is toch zo heerlijk. Er is bijna geen swell, een zonnetje, af en toe wolken en niet te warm onder onze schaduw buiskap met de ramen wagenwijd open. Een rustige dag en geen dringende klussen.
We nemen ons steeds voor om iets aan oefeningen te doen tijdens oversteken maar het is niet erg uitnodigend. Jeroen heeft nu een klein hometrainertje voor me meegenomen en dat vind ik wel leuk. Bijna iedere dag op zee fiets ik een half uur en het is zo lekker! Ik zie dan allerlei landschappen waar ik graag fiets aan mijn ogen voorbij glijden met bomen en Hollands water en een koele bries, muziekje op en na afloop een tevreden gevoel.


Vandaag is een bijzondere dag want we gaan de evenaar voor de tweede keer passeren. Ik heb vannacht even overleg gehad met Neptunus, maar hij heeft het druk met al die cruise schepen die heen en weer varen en hij heeft ons de eerste keer al gezien. Hij zal zijn assistente sturen, mevrouw Min, maar wel in kantooruren want hij heeft geen budget voor overuren. Dat komt ons niet slecht uit, misschien kan ze eind van de middag komen tijdens het happy hour? Dan krijgen Neptunus en zijn assistente een glaasje champagne voor de bijzondere gelegenheid en wij proosten mee. Akkoord! Dus we hebben net een fles koud gelegd in afwachting van de ceremonie.

Bij deze dag hoort feestelijk eten. Iedere boot heeft wel iets lekkers wat bewaard wordt voor zo'n gelegenheid en dan hoop je op goed weer om het klaar te kunnen maken. Vandaag werkt alles mee, het menu:
Lekkere hapjes bij de Champagne
Stamppotje van zoete aardappelen met zuurkool en gekonfijte eendenpootjes
Tiramisu met rum


Wordt vervolgd....


2 opmerkingen:

  1. Heb je een foto gemaakt op het moment dat het beeldscherm op
    00°00' Z stond ? Leuk voor later in je fotopresentatie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, van Noord naar Zuid hebben we dat wel gedaan, nu vergeten...

      Verwijderen