woensdag 13 september 2017

Oversteek Vanuatu - Micronesie - het begin 10, 11, 12 & 13 september

Vanuatu Banks Islands – Micronesië Pohnpei

Vertrek Urepararepa 10 september 16.00 1340 zeemijl te gaan (2400 kilometer)

De weerberichten laten dagenlang een 10 tot 15 knopen wind uit het zuidoosten zien. Wat een heerlijk begin van onze oversteek. Met 1340 mijl de langste van dit jaar en we denken er tussen de 10 en 14 dagen over te doen. Die variatie zit hem vooral in het gebied rond de evenaar waar we doorheen gaan en er enige tijd weinig wind kan zijn.
Het water is glad, uitzonderlijk voor de oceaan en we zeilen alsof we op de Grevelingen varen. Wind schuin van achteren, vanaf 9 uur 's avonds een bijna halfvolle maan, een prachtige nacht. In de verte zit er hier en daar onweer, maar het blijft daar.

Ik krijg steeds de vraag "wat eet je nu onderweg als je geen diepvries hebt" dus deze oversteek een rubriekje over eten.
's morgens yoghurt (maken we zelf van Easy Yo pakjes) met muesli en vers fruit zolang dat er is. Bananen, passievrucht, papaja met limoen. Pompelmoes kan je echt weken bewaren en daar hebben we een voorraadje van.
Tussen de middag zelfgebakken brood met kaas/paté/salami/pindakaas of wraps met tonijn of eiersalade of pannenkoeken. Salade zolang dat er is. Eerst groene sla, dan tomaatjes en daarna koolsalade. Witte kool en wortel blijft heel lang goed in de koelkast en is lekker compact.
Als we brood bakken (om de drie /vier dagen) maak ik meestal ook een cake, kruidkoek, speculaas of iets dergelijks. Gaat in één moeite door in de oven. Als de eieren op zijn kan je dat vervangen door een beetje melk en bakpoeder, boter kan je vervangen door olie en zo zijn er foefjes waarmee je lang iets kunt maken.
Iedere dag om 5 uur is er happy hour, dan wel geen alcohol maar even zitten en iets lekkers als afsluiting van de dag. Nootje, olijfje, kroepoek, chips, artisjokken hartjes, afhankelijk van het weer meer of minder uitgebreid.
Avondeten, daar is creativiteit voor nodig op langere oversteken. Ik maak altijd een paar maaltijden vooraf klaar voor de eerste dagen als ik nog niet zo aan koken moet denken. Ook als er zwaar weer aankomt maak ik van te voren eten klaar wat we alleen maar hoeven op te warmen: nasi, pasta salade, rode saus etc.

Deze avond hebben we nasi met ei en augurkjes.

Middagpositie 11 september: 12º00' Zuid 166º31' Oost. Koers 330º
Temperatuur binnen 32ºC zeewater 29,7ºC

Een prachtige rustige zeildag, soms merk je niet eens dat de boot vaart en toch gaan we 5+ mijl per uur, uitzonderlijk! Er komt een stormvogeltje langs en later een Booby / Jan van Gent. De SSB wil niet zenden of ontvangen en we zijn een groot deel van de dag bezig om het probleem op te sporen. Alle aansluitingen van de antenne openmaken, schoon en weer inpakken. Pff de zender doet het weer, maar de microfoon hebben we nog niet aan de praat. Jammer want ik had me zo verheugd op onze dagelijks bel halfuurtje met de Shangri La. De microfoon is eerder stuk geweest en gerepareerd in Nieuw Zeeland, maar het heeft niet zo lang geholpen jammer genoeg. Op de vervang/reparatie lijst dus!
Het is echt warm en een zeedouche aan het eind van de dag is dan ook heerlijk!
Avondeten:
Pasta salade met kappertjes, lente-ui, paprika en piri piri tonijn

Middagpositie 12 september: 10º06,5' Zuid 165º25,1' Oost. Koers 330º

Voorbij Santa Cruz eiland Ndendo en de laatste vulkaan gevaren. Nog 1101 mijl open water tussen ons en Pohnpei. Het weer is nog steeds rustig maar de golfslag is aan het toenemen en we hebben ook golven uit twee verschillende richtingen, Tara is een beetje bokkig en er lijkt toch meer wind te komen aan de golven te zien. Het nachtlichtje in het kompas heeft het vannacht begeven, gelukkig is er een reserve aan boord en we zijn weer even bezig met uit en weer inbouwen van het kompas.
In de loop van de middag draaien we een eerste reef in de genua.

Avondeten: nasi met gebakken banaan en biefstukreepjes (de laatste) met sojasaus en sesamzaadjes.

Middagpositie 13 september: 07º53' Zuid 164º14' Oost. Koers 330º
Temperatuur binnen 32ºC zeewater 29,9ºC Nog te gaan 951 zeemijl

Aan het begin van de avond trekt de wind verder aan, Reven of niet? Misschien niet nodig en we varen lekker rond de 6,5 knoop. Oké, de genua wegrollen en alleen op het grootzeil dan maar. Er zijn wolken om ons heen en de natuur geeft in het donker een prachtige lichtshow met bliksem, gelukkig zo ver weg dat de geluidsshow en gevaar achterwege blijven. Om de wolken trekt de wind flink aan, maar Sara kan nog steeds goed sturen. Op de radar zie ik een bui aankomen, maar ik denk dat het mee zal vallen. Niet dus en een half uur later zie ik een zwarte muur op ons afkomen. Verdorie ik kan nu niet snel iets reven, dus Roel uit bed om het grootzeil te helpen reven. De bui valt gelukkig toch mee en Sara stuurt de boot met de wind mee door de bui. Snel een reef in het grootzeil en de kotter bij. Nu kunnen we weer makkelijk zeil wegnemen, waarom waren we dat even vergeten?
Roel neemt gelijk de wacht over en ziet later een lichtje, het eerste in drie dagen. Het blijkt een visser te zijn met twee kleine bootjes (?) erbij die longline bouy a&b heten, ze hebben alle drie een AIS signaal en liggen nu nog vlak bij elkaar. Ik vraag me af wat voor vistuig daar aan zal hangen? Dat was de opwinding van vandaag, we zeilen heerlijk verder. Vanmiddag vloog er een paradijsvogel met een lange witte staart over de boot en bleef even bij ons. Dat is echt lang geleden dat we die gezien hebben, Juan Fernandez eilanden naar Paaseiland denk ik. We vragen ons af waar de vogel thuishoort, we zijn dagen verwijderd van land. Ook 'onze' Booby komt even kijken of we er nog zijn. Het is bewolkt en een beetje drukkend, net nog een squall (bui) met plensregen en wind, echt tropen weer. We lezen wat, Roel kijkt een aflevering van zijn serie en zo glijdt de tijd voorbij.

Het diner: gerookte wahoo vis, Indiase curry saus met roergebaken eiland kool, lente ui en rijst. Luxe met vis & verse groente, lang leve Shangri La en de bewoners van Lorup Baai.