dinsdag 17 maart 2015

Halverwege - 16 & 17 maart

Middagpositie 16 maart 28º06'Zuid 93º19 West. Etmaal 69 mijl, waarvan de eerste18 uur op de motor.
Middagpositie 17 maart 28º33'Zuid 95º08 West. Etmaal 106 mijl, waarvan de laatste 3 uur weer op de motor
Afstand naar Paaseiland 765 mijl

We zijn nu 9 dagen onderweg en net over de helft van de afstand. De 16e blijft de wind weg en we varen op de motor om bestuurbaar te blijven. Maar wel met laag toerental en dus ook lage snelheid om brandstof te sparen. Als de wind eindelijk komt, is de richting NW en varen we dus scherp aan de wind. Niet zo fijn, maar in ieder geval zeilen we weer!
Deze dagen hebben we alle twee een dipje. Roel omdat zonder wind varen langzaam gaat en stierlijk vervelend is. Ik omdat ik mijn rug verdraaid heb, ik heb al een paar weken last en kan me de 17e nauwelijks kan bewegen. Dus ik kruip van kooi naar kuip, omdat ik toch moet afwisselen. Eind van de dag gaat het gelukkig wat beter, maar ik voel me brak.

Voor de nacht zetten we een rif in het grootzeil en reven we ook de genua, een goede beslissing want in de loop van de avond neemt de wind nog meer toe.
Als ik 's avonds om 11 uur mijn tanden sta te poetsen is de wind opeens weg, dat is niet goed. Voor ik buiten sta is hij al terug maar uit het zuidwesten. De wind trekt snel aan en Roel komt eerder uit bed. We besluiten snel nog een rif te zetten. Inmiddels hoost het van de regen, dit is het front wat we al een paar dagen op de weerplaatjes zien.


Zware buien zijn op de radar goed te zien!
Hoe raar het ook mag klinken, maar het is wel fijn al deze actie, nu komt het er op aan. Roel bij de mast, ik achter het roer en het reven gaat prima, we draaien het voorzeil helemaal weg en in de stromende regen scheuren we door het water. De golven zijn wild dus aangenaam is het niet echt. Dan is het front over en de wind weg en we liggen weer net zo te rollen als voorheen. Om 9.00 zet Roel de motor maar aan. Oef!
Het is bewolkt en grauw met af en toe een spat regen, maar de temperatuur is nog steeds zeer aangenaam.
Er is wind om ons heen volgens de gribfiles, maar hier even niet. We houden een wat zuidelijke koers aan in de hoop toch de Zuid Oosten wind op te pikken die daar staat en zo een flinke slag richting Paaseiland te kunnen maken.

Intussen gaan we maar een plannetje maken om de dag aangenaam door te komen. Lekker eten, filmpje, zulke dingen....


wordt vervolgd!

1 opmerking:

  1. Dat gaat relaxed! Zijn jullie dagen nu langer? Dat zou meer waar zijn voor je geld!! Gelukkig waren jullie nog niet in de buurt van Vanuata!! Take care, liefs Rob en Anja

    BeantwoordenVerwijderen