maandag 9 maart 2015

Op weg naar Paaseiland - 9 maart

Middagpositie maandag 9 maart: 32º02' Zuid 079º48' West
121 mijl na 20 uur varen, koers 300º

Het laatste etentje op Robinson Crusoe bij Petit Breuhl is geweldig. De kokkin had tegen me gezegd dat ze het beste van het eiland zou maken en ze heeft woord gehouden. Het menu:
Soepje van en met inktvis
Cheviche van witvis, erg lekker!
Een grote langoest, vers klaargemaakt en met instructie hoe alles eruit te peuteren, als in en sterrenrestaurant haha....
Lasagne met Congrejo Dorado, de lokale krab, dit gerecht was het verrassends!
Gebakken vis.
Dat ze hier niet aan groente doen is wel duidelijk uit het menu, maar lekker!
We delen alles met z'n vijven en een flesje witte wijn of wat. Een paar mannen van eiland oefenen met de gitaar en zang, de avond wordt verlicht door de volle maan, wat kan je nog meer wensen?

Omdat we zover gaan varen hebben we niet zo'n haast om te vertrekken. Of je nu om 10 uur weggaat of om 16 uur maakt niets uit. Dus we doen rustig alle voorbereidingen. Naar de Armada voor de vergunning. Nog een afspraakje op de kade met iemand die ons nog wat zou komen brengen. Ik heb vast de tijd verkeerd begrepen, of zij weten niet dat 11 uur bij Nederlanders ook 11 uur is, maar om half twaalf gaan we terug naar de boot. Onderweg nog even afscheid nemen bij deze en gene.
De boot klaarmaken en eten voorbereiden voor de eerste dagen. Bij het aanleggen aan de mooring is een van de lijnen gezonken, die duik ik nog even op. Mijn eerste 'werk' én solo duik. We snorkelen in de buurt om nog een keer van de vissen te genieten en direct hebben we ook weer drie zeehonden om ons heen. Het is heerlijk weer, wind uit het zuiden. We kunnen niets meer bedenken dus om 16.00 (de klok is alvast een uur terug gezet) vertrekken we.

De golven en de wind rondom de eilanden zijn onvoorspelbaar. De golven zo'n 4 meter hoog, dus het duurt even voor Tara het ritme weer te pakken heeft. Maar om een uur of 10 's avonds zijn we ver genoeg van de eilanden weg en komt er weer rust in de boot. De maan is ook net op en zo helder dat het wel daglicht lijkt. Met alleen grootzeil op en de wind van achteren varen we rustig de nacht in.
Vandaag overdag zonnig en het mooiste zeilweer dat je kan wensen, heerlijk om in te slingeren.

We stoeien met de route en de wind die we verwachten de komende weken. Dit is ook de eerste keer dat het zou lonen om grootcirkel te varen, maar hoe dat precies zit zijn we nog aan het bestuderen. In het kort is een rechte lijn op de kaart van hier naar Paaseiland niet de kortste weg, maar een boog in de vorm van een banaan wel. Het lijkt erop dat die route door het windstille gebied tussen Robinson Crusoe en Paaseiland gaat dus ook niet handig. We hebben dus nog een poosje om hier mee te stoeien.

Voor de statistieken: wel gevist vandaag, niets gevangen. Maar na de maaltijd op Robinson Crusoe kunnen we er wel even tegen.