dinsdag 23 mei 2017

De striptease is begonnen - 23 mei

Oversteeek Opua – Fiji – 735 mijl nog te gaan
Middagpositie 23 mei 28º 48' Zuid 175º 53' Oost, etmaal 149 mijl. Watertemperatuur 22,4 º C
Koers over grond 10º Snelheid nu 6,5, gemiddeld 6+
Wind 20 knopen uit O, zeegang 2 meter uit NO
Zeilvoering 2x gereefd grootzeil + kotter (sinds 20.00 uur gisteravond)

Het is een heerlijke zeildag vandaag. Zonnetje erbij, het water is staalblauw en de witte koppen steken mooi af. Is het gemakkelijk? Niet echt als ik eerlijk ben. We varen zo'n 60-70 graden aan de wind en de golven maken het aardig hobbelig. Er komt veel water over, dus alles zit potdicht op de kajuitopening onder de buiskap na. Maar we maken goede voortgang en de boot kan het prima hebben, dus wij bewegen mee. We 'bezuinigen' op alles wat je weg kunt laten: uitgebreid koken, broodbakken, douchen en dus ook een kort blog. Roel kan nog steeds lezen, daar ben ik wel jaloers op moet ik zeggen. Ik luister naar muziek in mijn uren zonder wacht, ook wel fijn hoor. Het wordt al aardig warmer, vannacht bleef de dikke trui uit en vandaag overdag ook de warme onderkleding, de striptease is begonnen ;-)

Er vliegen regelmatig twee pijlstormvogels om de boot en vandaag een met een witte buik, maar ik kon niet goed zien welke vogel het was. Een albatros? Zouden ze ons volgen? Het geeft toch een gevoel van gezelschap. Verder niets te zien dan water.
Gisterenavond trok de wind behoorlijk aan en hebben we in plaats van de genua de kotter uitgerold. Een veel kleiner zeil waardoor de boot rustiger ligt, in snelheid maakt het niet eens veel uit. En vannacht heb ik mij twee uur bezig gehouden om de weermails binnen te halen, dus mijn nachtwacht schoot lekker op. Het lijkt erop dat iedereen aan het zeilen is én met de kortegolf radio berichten wil ontvangen en versturen, dus ik moest lang wachten tot er een vrij gaatje kwam. Maar het is weer gelukt. De komende dagen blijft het windkracht 5 á 6, uit oost, dus dat is gunstig. De modellen zijn het eens geworden over donderdag, ook fijn, we houden wind uit het oosten en pas vlak bij Fiji een beetje wind tegen of zelfs helemaal geen wind meer.

Er trekt weer even een bui langs, we scheuren met bijna 8 knopen door het water, maar als er dan een golf dwarsligt geeft het ook een behoorlijk klap. We hebben ook de eerste lekkages al gehad, het hoort er gewoon bij. Niets ernstigs allemaal, kleine dingen, het lijstje "te doen" voor Fiji is al weer gemaakt, als we het niet opschrijven ben je het zo weer vergeten, tot je de volgende keer op zee bent.

Wordt vervolgd!

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

1 opmerking:

  1. Roel een Jacomine we gaan jullie met veel plezier weer verder volgen op jullie wereldreis. Behouden vaart en een goede gezondheid. Cocky en Rob

    BeantwoordenVerwijderen