zondag 21 mei 2017

Oversteek Nieuw Zeeland - Fiji de kop is eraf! 21 mei

Oversteeek Nieuw Zeeland – Fiji 1140 mijl, vertrek 20 mei 13.15 uit Opua.
Middagpositie 21 mei 33º17' Zuid 174º29' Oost, etmaal van 23 uur met 136 mijl. De watertemperatuur staat alweer boven de 20ºC dus 2º meer dan in Opua.


Om 12.00 wordt er getoeterd en geroepen, de eerste boten varen uit, de helft van de wachtende boten blijft achter in afwachting van een nog beter (lees rustiger) weer window. Het blijft een lastige afweging. Wij denken dat dit voor ons en goed weerplaatje is en in de laatste vier weken hebben we nog geen perfect plaatje gezien. Het blijft natuurlijk afwachten wat er onderweg aan weer komt, we gaan het zien. Als de systemen zich een beetje aan de voorspelling houden verwachten we een goede oversteek.
We maken rustig onze dingen af voor we uitvaren. Er gaan zo'n 20 boten richting het noorden, maar de meesten zien we al niet meer als we de Bay uitvaren. Het is een ruige start. Voor de middag wordt bij Cape Brett 35 knopen wind voorspeld (windkracht 7) met uitschieters naar 45 (9). We weten het, maar intussen "vergeten" we toch ons zeilpak aan te trekken. De zee herinnert ons er gauw aan dat 40 knopen wind water doet stuiven. Snel iets aangeschoten, want we kunnen gelijk reven als we uit de beschutting van Russel varen. Na een paar mijl gaat het voorzeil helemaal in want we hotse klotsen op de golven al kanten op. Gelukkig is de snelheid en richting van de boot goed, we hebben de wind bakstag achter, dat is ook fijn. Zonder voorzeil en met 3 reven in het grootzeil maken we de eerste 18 uur 100 mijl, dat is nog eens een vliegende start. De hele nacht stormt het flink door, maar in de ochtend wordt het minder en 's middags zijn alle reven eruit en hebben we de genua een stuk uitgerold om de snelheid er lekker in te houden.

We hebben er toch voor gekozen om met deze wind uit te varen omdat de verwachting is dat hij in de loop van de nacht al afneemt. Het vertrek een dag uitstellen bijvoorbeeld betekent veel rustiger weer, maar dan ben je niet ver genoeg van Nieuw Zeeland als het volgende lage druk gebied eraan komt. Dus we zoeken steeds naar een route en timing die de beste combinatie geeft van goed weer op de goede plek. Om onze weersinformatie tijdens de oversteek te vebeteren hebben we een abonnement op Predict Wind genomen, nieuwe dingen leren. We geven dagelijks onze positie door en het programma mailt dan de weersinformatie en de beste route op basis van hun rekenmodellen. Weer houdt zich daar niet altijd aan, maar het geeft beter inzicht om onze beslissingen te kunnen nemen tijdens de tocht. Het is wel grappig om te merken hoe verschillend Roel en ik daarin zijn. Ik vind het een aanwinst, Roel heeft geen inzicht in hoe ze tot hun route komen en vindt het nog moeilijk om zich daaraan over te geven. De tijd zal het leren en de beslissing wat te doen blijft natuurlijk toch aan boord genomen.

We moeten er echt weer even inkomen. Ik breek tijdens mijn eerste nachtwacht bijna mijn benen als ik blijf haken achter mijn lifelijn, oh ja die was er ook nog. De golven staan dwars op de boot, dus we rollen van de ene naar de andere kant, alles rammelt en doet binnen. Waar moesten de handdoekjes ook al weer tussen? Er valt niets uit, dus de routine is er nog wel, maar moet even afgestoft worden en dit weer zorgt voor een spoed opfriscursus. Thee zetten is een echte uitdaging met het kokende water, maar eten opwarmen gaat prima. Dankzij mijn zelfverzonnen cocktail van 1 primatour en 1 paracetamol om de 6 uur ben ik niet beroerd geweest, dat is toch wel erg fijn. Ook het slapen gaat verbazingwekkend goed gezien het weer en de rollende koers. Kortom, de kop is eraf.

Het hele gebeuren houdt ons de eerste 24 uur zo bezig dat we geen moment tijd hebben om na te denken over ons vertrek. Dag Nieuw Zeeland, wat hebben we het fijn gehad hier!
En nu zijn we onderweg, dus gaan we vooruitkijken naar Fiji.
Wordt vervolgd!

PS. Als je onbeperkt internet hebt is Predict wind er ook in een gratis versie om naar het weer te kijken, je kunt dan geen route laten maken. Ze geven vier verschillende modellen, 2 gebaseerd op het Europese weermodel (gribfiles) en 2 op de Amerikaanse. Als ze alle 4 hetzelfde beeld geven is er een stabiele situatie, wat je ziet is waarschijnlijk ook wat er komt. Hoe meer ze verschillen, hoe onzekerder het weer.

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten