zondag 1 november 2015

Onderweg naar Nieuw Zeeland - 28 oktober - 1 november

De laatste dagen voor anker bij Pangaimotu zijn erg leuk. Al het werk is gedaan, nu alleen de wind nog. Het begint al aardig zomer te worden hier en de temperaturen lopen overdag op tot dik 25 graden C. We doen mee met een volleybal toernooitje. Het animo valt wat tegen er zijn alleen 9 Nederlandse/Zuid Afrikaanse spelers. Simon van Big Mamma zorgt voor een even aantal. Voor ons is het lekker om even uit te leven, en winnen doen de twee teams gelijk op. Zaterdag viert Mamma haar verjaardag met een feestje. Er hangt een goed weervenster in de lucht dus het is gelijk afscheid van de meeste boten. Ze heeft een prachtige Tongaanse maaltijd voorbereid, het is smullen. Er is een leuke live band, zeker 40 zeilers en de stemming is prima. Alle boten krijgen een lidmaatschap van de Big Mamma Yachtclub aangeboden. Ze hebben er echt iets van gemaakt!
Intussen krijgen we een mailtje van de All Points Rally dat het eerste goede moment om te vertrekken uit de tropen komende week is. Dat hadden we dus goed gezien! Wel is de verwachting dat er licht weer komt in het middelste gedeelte dus werk voor de motor. Fijn dat de dieseltanks en jerrycannen gevuld zijn, we hebben 340 liter bij ons en kunnen desnoods ongeveer de helft van het traject op de motor varen. We moeten er niet aan denken!

Het traject van Tonga naar Nieuw Zeeland staat in de top 3 van lastige overteken voor wereldomzeilers, samen met Zuid Argentinie en Zuid Afrika. Van onder Australie komen dikke depressies die bij voorkeur boven Nieuw Zeeland langs willen. En de steenboks- en kreeftskeerkring zijn geen menselijke bedenksels, maar de scheiding van de tropische en sub-tropische weersysteem en dat wil nog wel eens botsen. In het verleden was de aanpak steeds om je met de zuid-oost passaat een flink stuk te veel west te laten brengen om vervolgens met de zuid-westelijke winden weer te zorgen dat je in Nieuw Zeeland uitkwam. 2-3 dagen omvaren dus! Met de verbeterde weersinfo, de beschikbaarheid daarvan en de snellere schepen komt het scenario langs om de directe route te varen, als je het geduld kunt opbrengen om te wachten op een geschikt weer-window. Dat lijkt zich nu aan te dienen, maar heeft ook een risico in zich: als de weersvoorspelling anders uitpakt mag je 2-3 dagen tegen de wind inknokken en dat is weinig aantrekkelijk.

Zondagmorgen rond negen uur gaat het anker op. Ik loop te hinke-pinken want met volleybal heb ik mijn knie verdraaid, maar verder ziet het er goed uit. We varen voor de wind de lagune uit, nog één laatste blik op Nuku'alofa, het paleis, de haven en dan is het achter de rug. De herinneringen aan twee heerlijke maanden in Tonga zitten in ons hoofd. We hebben zin om naar Nieuw Zeeland te gaan en de laatste zeiltocht van dit jaar vraagt nu alle aandacht. We hebben zo'n 1300 mijl voor de boeg, we hopen dat in 9 á 12 dagen te doen, afhankelijk van de hoeveelheid wind en de richting.
Als we om Duff Reef heen varen verlaten we de beschutting van het eiland. De wind draait daar bijna 90 graden naar zuid en trekt aan tot 24 knopen, aan de wind varen dus. Er varen nu zoveel zeilboten om ons heen dat we een seintje krijgen van de Tocata voor we bij Duff Reef zijn. Onze reven zitten er dan al in en we scheuren lekker met 7 knopen door de golven. In de loop van nacht neemt de wind af. Ik rol de genua uit, maar dat was iets te vroeg en een kwartier later sta ik het de eerste reef er weer in te rollen. De wind blijft grillig, om 3.00 valt hij helemaal weg en motorsailen we anderhalf uur tot hij weer terug is. Daarna varen we in ieder geval weer een paar uur constant rond de 6,5 knoop. We varen richting het Minerva Reef, eventueel kunnen we daar nog een paar nachten overblijven als het weer dat nodig maakt. Als de nieuwe weersinformatie goed is, varen we in één keer door naar Opua in de Noorden van Nieuw Zeeland.
Het is nu 2 november bijna 6.00, ik mag zo voor de tweede keer voor een paar uur naar bed. Heerlijk!
De positie is: 22 14,55 Zuid, 176 50,25 West, in 20 uur al 143 mijl afgelegd, kon het zó maar blijven.

Wordt vervolgd!

1 opmerking:

  1. Behouden vaart en een mooie overtocht.
    Wij blijven van jullie verhalen genieten.
    Cocky en Rob

    BeantwoordenVerwijderen