zaterdag 13 april 2013

Atlantische oversteek - dag 7

13 april – middagpositie: 2.00'N 29.45'W – 7e etmaal, 124 mijl

klik op deze link, en als het goed is verschijnt dan de kaart met de positie
http://www.gcmap.com/mapui?P=vxe+-+15+05+N+25+40+W+-+12+48+N+26+13+W+-+10+54+N+27+27+W+-+6+12+N+28+45+W+-+4+00+N+29+32+W+-+2+00+N+29+45+W+-fen&MS=bm&DU=nm

Vannacht zwaar bewolkt, in de verte bliksemschichten, maar te ver weg om de donder te horen. Tegen verwachting in hadden we vannacht goede wind en liepen 6 tot 7 knopen. In de ochtend hebben we al een paar keer flinke buien langs zien komen, zelfs een keer gereefd, maar ze trekken om ons heen. Er lijkt toch een patroon in te zitten. Overdag neemt de wind steeds verder af, rond 5 uur is hij bijna weg. In de loop van de avond en nacht neemt de weer wind toe.
Volgens de weerkaarten die we vandaag via de radio opgehaald hebben, is het nu echt afgelopen met de wind de komende dagen. Maar wie weet?

Roel en ik hadden ons dit traject heel anders voorgesteld. Zonnig, warm en gladde zee en zo, een soort Bounty eiland maar dan zonder palmen. Het is meestal bewolkt, warm en vochtig, en zeker nu de wind weg is, benauwd. De luchten zijn soms erg dreigend.
De mannen hebben net de genaker opgezet, ons prachtige, lichte wind regenboogkleuren voorzeil. Allemaal in de hoop het aanzetten van de motor nog even uit te stellen. Wel met de hand sturen, want Saar kan hier niets mee. Jeroen roept al om factor 50 en zijn happy hour biertje om dat vol te houden.

Vandaag ook de keerzijde van het tropische leven geproefd, nou ja Roel dan! De muesli bleek een levendige boel geworden: vol beestjes! Al sinds ons vertrek uit Nederland verpak ik alle rijst, meel en dergelijke apart van elkaar in twee ziplock plastic zakken. Het levert nu profijt op want de beestjes zitten alleen in de muesli van La Gomera, die gaat dus de zee in. Eerder deze week had ik al kleine zwarte beestjes in de rijst, maar die komen gelukkig boven drijven met koken en worden dan verwijderd. Ook daar lijkt de schade beperkt tot een enkel pak. Roel gaat aandelen nemen in de firma Ziplock nu ik besloten heb om de zakjes nog maar 1 keer te gebruiken om kruisbesmetting te voorkomen. Mijn arsenaal verdelgingsmiddelen is aanzienlijk en zoals vandaag voel ik mijn Mevrouw Helderder*gelijk. Sinds de Canarische Eilanden hebben we al drie kakkerlakken gesignaleerd en ook hen was een kort leven beschoren. Ik vraag natuurlijk eerst iedere kakkerlak of het Zaza is, maar dat zijn ze gelukkig niet.
Het leven met huisdiertjes lijkt bij een zeereis te horen. Ik weet alleen nog niet zo goed hoever ik dat toe wil laten. Chris raadde in Banjul al een zeef aan om de grootste kevertjes uit de meel te zeven voor het bakken. Ik zei: "Die heb ik echt niet nodig hoor..." In Recife toch maar even een halen.

Verder gaan we onze "afspraak" met Petrus en Paulus missen. Dat zijn twee rotspunten midden in de oceaan, zo'n 15 meter hoog. Voornamelijk bewoont door vogels en een enkele Braziliaan die daar op aanwijzing van de regering vertoeft. Het lijkt vooral om het bijbehorende vis-territorium te gaan en de Braziliaanse aanspraak daarop. Volgens de verhalen woont er ook al 15 jaar een vrouw en zijn bezoekers welkom als ze een fles drank meenemen. Het had ons wel leuk geleken daar een borrel te gaan drinken, maar volgens de verwachtingen zijn we er 3 uur vannacht of zo. Helaas, maar dat laten we maar voorbij gaan. We hebben er ook niet veel zin om er een dag te blijven liggen op open zee.

Morgen de evenaar???

* zie Pluk van de Petteflet, A.M.G. Schmidt

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten