zondag 7 april 2013

Brasil, here we come! - dag 1

De oversteek van de Kaap Verden naar Brazilië is een bijzondere, niet alleen omdat we de evenaar passeren, maar vooral door het weer. De strook rond de evenaar wordt immers gekenmerkt door de gebieden met windstilte, de zogenaamde doldrums. Dit is het stuk waar de warme lucht recht naar boven gaat en wat veelal wordt aangeduid als de kraamkamer van het weer op aarde. In het verleden kostte het schepen vaak weken om er doorheen te komen, nu is het vooral een kwestie van goede weerkaarten en voldoende diesel. De theorie van de oceaan-passages vertelt dat we eerst met de noordoost passaat zuidwaarts moeten tot na de doldrums en dan met de zuidoost passaat in een ruime koers richting Brazilie varen. Helaas verschillen theorie en praktijk weer eens. In een groot gebied ten zuiden van de Kaap Verden zit al weken geen wind en ook de komende week is het er erg rustig. Daarmee komt een andere variant in zicht: gewoon de kortste lijn volgen. En het aardige wil dat de noordoost passaat daar tot bijna aan de evenaar met 3-4 Beaufort doorblaast, waarmee de oversteek van iets meer dan 1300 mijl naar het eiland Fernando de Norhonha in een dag of 10 te doen moet zijn. Groeten Roel

7 april 12.00 boordtijd, 123 mijl gevaren, positie 15.05'N 25.40'W
klik hier voor de kaart http://www.gcmap.com/mapui?P=vxe+-+15+05+N+25+40+W+-fen&MS=bm&DU=nm

Gistermiddag rond 4 uur uit Mindelo vertrokken. De afgelopen dagen stormde het aardig rondom de eilanden en nog meer ten Noorden daarvan. Hoge golven dus en die hebben we even afgewacht. De voorspelling is nu Noordoost 4 tot 5 golven 2-3 meter, beiden de komende dagen afnemend.
Voor het vertrek de gebruikelijke zaken: water, diesel, alle apparaten opgeladen, opgeruimd en voldoende eten voor een week of drie. Op Fernando is niet veel te krijgen dus we nemen ruim mee. Alle netjes hangen vol met fruit en groente, het ontwerp van de netjes is aangepast dus we hopen dat het daar nu ook de hele reis blijft liggen.
We gaan eruit met een dubbel gereefd grootzeil. Het kanaal tussen Sao Vicente en Santo Antao aan de overkant is berucht door de sterke winden. We schieten wel lekker op en hebben de wind schuin achter, dus dat is prettig. Nadat de eilanden voorbij zijn rollen we ook de kotter uit. Gemiddelde snelheid ruim 6 knopen. De golven zijn inderdaad nog hoog dus we rollen van de ene naar de andere kant. Opwarm eten gaat net en slapen is een beetje uitproberen. Zo'n eerst nacht is altijd omschakelen. Jeroen en ik hebben een zeeziekte pleister geplakt uit voorzorg en het gaat erg goed. Wachten met z'n drieën zijn een makkie! 6 uur slapen achter elkaar een luxe!
Overdag is het de hele dag bewolkt, de zon zien we nauwelijks. Weinig laden dus met de zonnepanelen en de koelkast, onze grootste verbruiker, gaat op handmatig. Andere schepen zien we er maar 1, erg rustig hier. Een groep kleine dolfijnen zwemt een poosje om de boot, altijd leuke afleiding. De bewegingen van het schip zijn erg onvoorspelbaar dus dingen pakken of aangeven een kunst, tandenpoetsen trouwens ook. Iets zomaar neerzetten vrijwel altijd een duik naar de grond.
We varen nu ter hoogte van Fogo en Brava de twee zuidwestelijkste eilanden van de Kaap Verden, maar te ver weg om te zien. Vanaf nu alleen nog water....
We hebben net het tweede rif eruit gehaald want de wind neemt wat af en we willen graag op de 6 knopen blijven zitten. En zo gaan we onze tweede nacht in. Tot morgen Jacomine

7th of April 12.00 ship's time, 123 Nm so far, position 15.05'N 25.40'W
Here is the map: http://www.gcmap.com/mapui?P=vxe+-+15+05+N+25+40+W+-fen&MS=bm&DU=nm

The wind has calmed slightly, allowing for one reef to be taken out, but the waves are still quite high at times, rolling the boat -20 +20 degrees, which makes sleeping or cooking quite difficult. It's been a quiet day at sea, with only a pod of dolphins and some flying fish to keep us company. The flying fish, I'd never seen before and look like very large dragonflies because of their wings. With some luck some of them will land on the deck during the night so we can eat them for breakfast. While you keep watch at night you are alone on the deck for three hours and you look around the ship every 15 minutes so see if there are any other ships on collision course and to see, though the horizon was empty the entire day except for a distant cargo ship. The anti-seasickness patches, have quite a few side effects, to the point where I might be better off without them. There won't be much moon tonight, so we'll have to sail by starlight alone, and the fluorescence of the algae when they are disturbed by the bow-wave.

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

1 opmerking:

  1. Nu extra fijn bericht van jullie te lezen.
    We kijken nu iedere dag even op jullie blog.
    Een mooi begin van de oversteek.
    Leuk te zien wat jullie positie is, ga zo door.
    Gr. L/E.

    BeantwoordenVerwijderen