zaterdag 16 juni 2018

Dag 1 - aan de wind - 16 juni

Onderweg van Muroran naar Kushiro horen we dat de 4 boten in Kushiro donderdag vertrokken zijn. Verdorie gaan we het weer window missen? Wij komen vrijdagmorgen om 2 uur aan in Kushiro, die 170 mijl zijn ons letterlijk niet voor de wind gegaan! We hebben er 42 uur over gedaan. Stroom en golven tegen, kruisen en vaak geen wind.
We halen gelijk nieuwe weerkaartjes op en het traject ziet er nog steeds veelbelovend uit. Een tropische storm ten zuiden van Japan lijkt op te lossen. Veel beter dan dit gaat het niet worden en we zetten de wekker op 7 uur, als we vrijdag weg willen wordt het hard werken. Diesel en benzine, motorolie verversen, was, boodschappen, opruimen en alle formaliteiten om uit te klaren. Gelukkig krijgen we hulp van Seki san, de jachten man in Kushiro. We schatten hem rond de 70, maar hij heeft net een catamaran gekocht om nog een keer naar Melbourne te zeilen. Hij regelt van alles en is belangstellend en aardig. Ik heb verschillende verhalen gelezen van mensen die geen diesel meer hebben voor de kachel en in een boot zitten van 4 graden celcius. Dat lijkt mij niet fijn dus Seki san haalt nóg twee jerrycans voor ons. We hebben nu 10 jerrycans van 20 liter, 180 in de hoofdtank en 90 in dagtank. Hopelijk hebben we wind en veel diesel over, maar de kachel kan iedere dag een paar uur aan.

Seki san komt ons uitzwaaien. Hij brengt cadeautjes mee: een zak uien, heel praktisch, een meloen, de plaatselijke zomer delicatesse en een schattig boeketje bloemen. Het zit in een papieren vaasje en zal mee gaan tot Alaska zegt hij. Het is de eerste keer dat iemand mij bij vertrek bloemen komt brengen en ik word er blij van. Zo'n jonge vrouw zegt hij tegen Roel, hij vindt duidelijk dat Roel het goed voor elkaar heeft. Het is niet de eerste keer dat Roel complimenten krijgt over mij, een mooie vrouw, een jonge vrouw en zo meer. Volgens mij gaat het vooral om een zeilende vrouw, want die zijn er niet zoveel in Japan, maar toch is het leuk.
Hij heeft een atlas bij zich waar hij de bezoekende jachten in laat schrijven. Wij zetten onze handtekening en stempel naast die van Aldert Hesseling van de Necton, het doet ons alletwee wat. We kennen Aldert uit Zuid Amerika en hij heeft een geuzen reis gemaakt om Zuid en Noord Amerika heen. Bijzonder dat wij nu in zijn voetsporen zeilen naar het Noorden. Een stukje dan, want Aldert voer door de Noord-West passage en dat laten wij voorgaan. We blijven mooi weer zeilers.

Er staat nu een boeketje onder de buiskap, het is een koelkast daar, dus wie weet haalt het inderdaad Alaska wel. Ik moet er iedere keer van glimlachen als ik er langs kom. Om 8 uur 's avonds varen we uit, net tegen donker en de eerst uren varen we tussen de vissers, maar dat wordt allengs minder. We starten hoog aan de wind over stuurboord, grootzeil en high aspect genua en varen rond de 100 graden richting het oosten. Eerst maar uit de buurt komen van Hokkaido en zo ontlopen we later misschien de stroom tegen in de Kurillen trog. Het is nu bijna 24 uur later en we varen nog steeds zo. Het was even inkomen maar Tara en Sara (de windvaan) hebben het weer uitstekend naar de zin, dus het enige wat wij doen is om de beurt slapen en uitkijken. We waren flink wat slaap te kort gekomen de laatste dagen, maar kunnen dat nu inhalen.

De watertemperatuur is 12,1 graden celsius, binnen is het rond de 14 graden zonder kachel. Nu is het happy hour, dus is de kachel even aan ;-)
We zijn onderweg!

Middagpositie 16 juni: 42 44' Noord 146 03'Oost, 83 mijl sinds 20.00 uur gisteravond, nog zo'n 1200 mijl te gaan.