Middagpositie 23 juni: 50º47' Noord 164º46' Oost, etmaal van 98 mijl op het log en 94 mijl dichterbij ons doel, nog 325 mijl te gaan, watertemperatuur 6ºC.
Om vijf uur 's middags reven we het grootzeil voor de derde keer, de wind neemt langzaam toe. We varen gemiddeld nog 6,8 knopen per uur, dat is geweldig. Om 8 uur 's avonds rollen we de kotter in, de snelheid zakt onmiddellijk naar 2 à 3 knopen en ook de koers wordt noordelijker, deels omdat de windhoek verandert, deels omdat we zonder voorzeil minder hoog kunnen lopen. Het is zo, vannacht komt de kern van de storm over en liever wat minder snelheid en enig comfort, dan midden in de nacht je bed uit en in een storm alsnog reven.
De barometer daalt tussen 12.00 22 juni en 12.00 23 juni 21 punten en staat nu op 995, als het goed is hebben we het laagste punt gehad. De daling gaat heel geleidelijk, bijna een punt per uur. De wind neemt ook geleidelijk toe, evenals de golf. Tara houdt zich goed op dit soort trajecten, ze ploegt rustig door de golven heen en schudt alles af wat over dek spoelt. Voor ons is het vermoeiend, het geluid, de bewegingen van het schip en toch alert op afwijkingen die duiden op problemen. Volgens het Japanse weerbericht wat we dagelijks ontvangen is het systeem ongeveer 700 mijl in diameter, rond de 1250 kilometer! Op onze weerkaartjes zien we maar een mini stukje van het geheel, we vragen alleen op waar we op dat moment varen en de dagen erna. Als je dit bericht dagelijks leest kan je op Passageweather.com de North Pacific kiezen en krijg je het plaatje te zien van het hele gebied tussen Rusland en Canada. In de linker bovenhoek zit een grote gele/rode vlek die zich langzaam verplaatst naar het noordoosten, de laatste restanten van onze vriend(in) Gaemi.
We houden nog het nog wel even vol zo, wordt vervolgd.....
----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com
Om vijf uur 's middags reven we het grootzeil voor de derde keer, de wind neemt langzaam toe. We varen gemiddeld nog 6,8 knopen per uur, dat is geweldig. Om 8 uur 's avonds rollen we de kotter in, de snelheid zakt onmiddellijk naar 2 à 3 knopen en ook de koers wordt noordelijker, deels omdat de windhoek verandert, deels omdat we zonder voorzeil minder hoog kunnen lopen. Het is zo, vannacht komt de kern van de storm over en liever wat minder snelheid en enig comfort, dan midden in de nacht je bed uit en in een storm alsnog reven.
De barometer daalt tussen 12.00 22 juni en 12.00 23 juni 21 punten en staat nu op 995, als het goed is hebben we het laagste punt gehad. De daling gaat heel geleidelijk, bijna een punt per uur. De wind neemt ook geleidelijk toe, evenals de golf. Tara houdt zich goed op dit soort trajecten, ze ploegt rustig door de golven heen en schudt alles af wat over dek spoelt. Voor ons is het vermoeiend, het geluid, de bewegingen van het schip en toch alert op afwijkingen die duiden op problemen. Volgens het Japanse weerbericht wat we dagelijks ontvangen is het systeem ongeveer 700 mijl in diameter, rond de 1250 kilometer! Op onze weerkaartjes zien we maar een mini stukje van het geheel, we vragen alleen op waar we op dat moment varen en de dagen erna. Als je dit bericht dagelijks leest kan je op Passageweather.com de North Pacific kiezen en krijg je het plaatje te zien van het hele gebied tussen Rusland en Canada. In de linker bovenhoek zit een grote gele/rode vlek die zich langzaam verplaatst naar het noordoosten, de laatste restanten van onze vriend(in) Gaemi.
We houden nog het nog wel even vol zo, wordt vervolgd.....
----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten