dinsdag 19 juni 2018

Dag 4 - Halve wind met zon - 19 juni

Middagpositie 19 juni: 45º36' Noord 153º47' Oost, etmaal van 154 mijl op het log en 152 mijl dichterbij ons doel, nog 860 mijl te gaan. De watertemperatuur schommelt tussen de 6 en 7 ºC.

Vannacht was een erg donkere nacht met veel bewolking. De wind is stabiel dus we hoeven nauwelijks buiten te zijn, dat is fijn want de wind is koud. Bijkomend voordeel van de hoge breedte is dat de nachten ook niet erg lang duren. Om 8 uur is het donker maar 's morgens om 3 uur, als mijn tweede wacht begint, is het alweer licht. We varen in de Zee van Okhotsk, tot vandaag wist ik niet dat deze bestond als ik eerlijk ben. We zijn hemelsbreed 100 mijl van Ostrov Shimushir af, het dichtstbijzijnde Kurillen eiland. Officieel bevinden we ons dus in de Russische territoriale wateren.

We hebben ongelofelijk veel geluk met het weer. De weerplaatjes met gunstige wind waarmee we vertrokken zijn komen nog steeds uit. Halve wind windkracht 4 en geen golf, beter kan het niet. Nou ja, toch wel, want vanmorgen scheen de zon en dat was écht heerlijk zeilen. Weer allerlei klusjes gedaan, de kleine was en heerlijk in de zon achter ons plastic buiskap puitje koffie gedronken. Het komt zelden voor dat we zulk weer hebben de komende weken dus alles gelucht en de slaapzakken lekker uit laten waaien.

Om ons heen veel leegte. Stormvogels zien we veel en ook s'nachts zijn ze te horen als we door een veld slapende vogels varen, verschrikt piepend fladderen ze om de boot. Die moeten wel heel goed in hun veren zitten om in dit koude klimaat te overleven. Vanmiddag zagen we de eerste albatros met statige vleugels langs scheren, het blijft een prachtig gezicht.

We lezen over de ankerplekken op de Aleoeten en in onze Alaska reisgids voor leuke plannetjes later deze zomer. Alles rustig aan boord.